Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden is een bekend gezegde. De kracht van beelddenken ligt in het denken in beelden in plaats van in woorden. Creatief beelddenken is in vergelijking tot talig denken proactief en associatief. Dit zijn allemaal eigenschappen die goed van pas komen bij creatief denken.
Het probleem is echter dat mensen veelal het beelddenken verleren. Met de onderstaande oefening is beelddenken weer op te halen.
Beelddenken is het denken in beelden en gebeurtenissen. Het is een vaardigheid die creativiteit bevordert. Een beelddenker 'denkt' ongeveer 32 beelden per seconde. Bij alles wat een beelddenker denkt worden steeds beelden gemaakt. Deze beelden moeten constant worden omgezet in taal.
Iedereen kan beelddenken, bij een kleine groep mensen is sprake van consequent beelddenken. Dit heeft zowel voor- als nadelen. Een voordeel is dat beelddenkers complexe situaties in een oogopslag overzien. Het is een heel snelle manier van denken. Een nadeel is dat beelddenkers moeite hebben beelden in taal om te zetten. Daardoor zijn ze soms moeilijk te volgen voor anderen. In een maatschappij waar woorddenken een belangrijke rol speelt is kan dit tot problemen leiden.
Beelddenken is ook instinctief denken, voelen dat een oplossing daar en daar ligt. Beelddenkers hebben de capaciteit om dit te visualiseren in bijvoorbeeld een schilderij of horen zelfs een heel orkest spelen. Mozart en Beethoven hoorden de muziek in hun hoofd, zagen het orkest spelen en schreven dat op. Beeldenkers zien oplossingen, en komen niet redenerend tot een besluit.