Co-creation, user generated content of open source. Hoe je het ook noemt, iedereen heeft er de mond van vol. De klant is aan het roer en wordt opzettelijk bij productontwikkeling, merkbouw en/of marketing betrokken. Zijn burgers via co creation te betrekken in een beleidsproces ? Leer als overheid van het bedrijfsleven.
Eén van de bekendste voorbeelden van co-creation is viral marketing, een campagnemodel waarbij de klant de distributie verzorgt. Maar daar houdt het nog lang niet op. Een klant is bijvoorbeeld ook te betrekken bij productontwikkeling (zoals bij Lego) of kan worden uitgedaagd een TV-campagne te bedenken (zoals Centraal Beheer commercials).
Klanten zijn tegenwoordig goed geïnformeerd, actief en kunnen wereldwijd netwerken. Bedrijven kunnen hun waardeketen opsplitsen op manieren die vroeger onmogelijk waren. Deze twee trends maken een nieuwe vorm van waarde creatie mogelijk: co-creatie
De waarde wordt niet in het bedrijf gecreëerd en vervolgens met de klant uitgewisseld, maar door de klant medegecreëerd. Co-create gaat hierbij veel verder dan bijvoorbeeld klanten betrekken bij productontwikkeling. Het is een nieuwe bron in de concurrentiestrijd.
Op de website Battle of concepts zijn bedrijven en overheidsinstanties op zoek naar innovatieve ideeën voor allerlei soorten vraagstukken. De Battle is exclusief voor studenten en net afgestudeerden tot en met 30 jaar. Meer over Battle of concepts »
Lego is een mooi voorbeeld van een traditioneel bedrijf dat, zich in relatief korte tijd, co-creation eigen heeft gemaakt. Lego heeft het lef gehad om te transformeren van een productiebedrijf met bijna 1.000 productnummers, naar een co-creation model met duizenden productnummers.
Co-creation is momenteel een essentieel onderdeel van het bedrijf Lego. Hierbij maakt Lego gebruik van een gigantische community, meer dan 2,5 miljoen leden, die ze inmiddels heeft opgebouwd. Met deze leden ontwikkelen ze formele relaties. Dat zijn personen die hun inkomen halen uit activiteiten met legostenen. Bijvoorbeeld een professioneel Lego artiest die in opdracht allerlei kunstwerken maakt.
Verder is er een online magazine Brick Journal dat vrijwilligers schrijven en door 50.000 personen wordt gedownload!
Consumenten mogen hun eigen ontwerpen uploaden waarbij Lego de beste in productie neemt. De uitverkorenen krijgen 5% royalty over de verkopen. Per week worden er meer dan 3.000 ontwerpen geupload. Ze worden elk jaar beter.
Volwassen hebben dankzij internet ontdekt dat er andere volwassen zijn die ook van Lego houden. Vroeger dachten ze dat ze de enige waren en hielden het geheim. De participatie van volwassenen in deze community is dan ook explosief gestegen.
De site swarmsketch.com nodigt bezoekers uit om mee te werken aan een tekening. Iedere sitebezoeker mag een lijn toevoegen van maximaal 100 pixels.
Het idee om met meerdere mensen te werken aan een tekening is overigens niet nieuw. De onderstaande video laat zien hoe co creation tekenen gaat: geen discussie of uitleg en om beurten tekenen.
Het boek De toekomst van concurrentie: Waarde creëren samen met de klant van Prahalad en Ramaswamy gaat over co-creation. Klanten zijn tegenwoordig goed geïnformeerd en maken deel uit van allerlei netwerken. Tegelijk bepaalt de klant zelf voor een groot deel de waarde van diensten en producten. De technologische mogelijkheden tot interactie met anderen en de technologische
mogelijkheden maken dat bedrijven samen met de klant nieuwe waarde creëren.
Prahalad en Ramaswamy gaan in hun boek in op belangrijke voorwaarden om tot een gezamenlijke waardecreatie te komen.