Crowdsourcing is het uitbesteden van werkzaamheden aan een internetmenigte. Dit gaat uit van de macht van het getal. De menigte levert vrijwillig en belangeloos een bijdrage in de losse uurtjes aan een dienst of product.
De kracht van crowdsourcing ligt in de onwaarschijnlijke hoeveelheid expertise waaruit je kunt putten. De extrinsieke motivatie van de crowd komt veelal voort uit de eer die te behalen is.
Een mooi voorbeeld van crowdsourcing is de zoektocht naar avonturier Steve Fossett. 50.000 vrijwilligers hielpen mee met het zoeken naar de vermiste vliegenier. Per dag bekeken duizenden vrijwilligers overal ter wereld hoge resolutiefoto's van de 44.000 vierkante kilometer onbegaanbare wildernis, in de hoop een spoor van Fossetts eenmotorige vliegtuigje te vinden.
Hoewel Steve Fossett zelf niet werd gevonden is de kracht van crowdsourcing wel bewezen: er werden zes niet eerder gevonden vliegtuigwrakken opgemerkt door de zoekende vrijwilligers.
Een aantal provincies zijn een tomtom met fietsroutes aan het ontwikkelen omdat een routeplanner specifiek voor fietsers blijkbaar commercieel niet interessant is.
Voor deze crowd sourcing werkt voor de tomtom fietsroute met een zogeheten wiki. Vijfhonderd vrijwilligers hebben het bestaande kaartenmateriaal aangevuld met hun eigen fietsroutes in het gebied. Ze corrigeren elkaars fouten op de website of voegen informatie toe. Meer over tomtom fietsroutes »
Boinc is een programma dat niet de tijd van de internetmenigte zelf maar de ongebruikte computertijd gebruikt. Via Boinc kan je je computer beschikbaar stellen om data te analyseren voor wetenschappelijke projecten zoals seti@home, climateprediction.net en kankerbestrijding.
Categorie: Denktechnieken