Energizers zijn oefeningen om weer energie te krijgen. Vooral na de lunch zakt de energie in een bijeenkomst vaak weg. De deelnemers hebben dan vaak een oppepper nodig. Energizers hebben een fysiek element zodat de deelnemers letterlijk in beweging komen. Ook ontstaat er vaak een ongedwongen sfeer. Hieronder enkele energizers.
Iedere deelnemer krijgt 10 stickers op zijn jas of trui. Het doel van deze energizer is zoveel mogelijk stickers te verzamelen. Degene die de meeste stickers heeft deze klassieker onder de energizers gewonnen.
Een hele eenvoudige oefening is op een rij. Zet elkaar op een rij naar leeftijd, ervaring, aantal keren aan het woord, macht in de groep, et cetera. Bouw eventueel een handicap in als niet spreken of geblinddoekt.
Lateraal denken is heel goed te introduceren met laterale raadsels. Een man duwt zijn auto naar een hotel, als hij daar aankomt, beseft hij dat hij failliet is. Hoe is dit mogelijk ? Het antwoord en meer laterale raadsels »
Creativiteit is het zien van dingen op een andere manier dan de meeste mensen. Met optische illusies is dit mooi te illustreren. Meer optische illusies »
De groep zit met de ruggen naar elkaar toe en verzint met elkaar een verhaal. Spreek van tevoren een locatie af waar het verhaal begint. Iedereen vertelt maximaal 1 zin. Oefenen met associëren en dat je altijd wel op een idee komt.
Lunchwandelen is een eenvoudige energizer die goed is in te passen. Nodig de deelnemers uit om in duo's een wandeling te maken. Eventueel kan nog een inhoudelijke opdracht worden meegegeven om onder het lunchwandelen te bespreken.
Geef iedereen een briefje. Eén deelnemer krijgt een briefje met een kruisje, dat is de moordenaar. Iedereen krijgt een blinddoek en gaat rondlopen. Als je iemand tegenkomt geef je hem een hand. Alle deelnemers knijpen één keer, behalve de moordenaar, deze knijpt twee keer. Als je dit voelt dan ben je dood. Geen korte, felle schreeuw als bewijs dat je bent uitgeschakeld.
Verdeel de deelnemers in twee groepen. Van elke groep speelt één speler tegelijk. Het doel van blaasvoetbal is het watje in het goal van de tegenpartij te blazen met een rietje. Als dit is gelukt is de volgende tegenspeler. Wordt er niet gescoord, dan wisselen de spelers na 30 seconden.
Een persoon verstopt zich. De rest probeert hem of haar te vinden. Zodra je de verstopte persoon hebt gevonden, ga je er bij zitten. Net zolang tot iedereen zich verstopt heeft. Prima energizer voor bijeenkomsten waarbij men lang moet stilzitten.
Stuur één deelnemer naar de gang. Laat de rest in een kring staan en hun hand in de lucht steken. Iedereen pakt twee andere handen. Zo ontstaat een leven de knoop. De taak van de persoon die op de gang stond is deze knoop te ontwarren.
Soms is het lastig om de na een energizer de concentratie weer terug te brengen in een groep. Deze oefening richt zich op de concentratie. De hele groep loopt kris kras door de ruimte. Zonder dat afgesproken is wanneer, staat de hele groep in één keer stil. Vervolgens gaat de hele groep tegelijk weer lopen. Deze oefening vraagt een grote concentratie van de groep. Iedereen moet continu op elkaar letten.
Deze oefening is lastiger te maken door verschillende manieren van lopen in te voeren. Bijvoorbeeld huppelen en achteruit lopen. Ook nu moet steeds iedereen hetzelfde doen en op hetzelfde moment van loopje wisselen.
Categorie: Denktechnieken Inspirerende locaties