De paarse krokodil vecht tegen regelzucht. In de reclamespot van Ohra staat een meisje samen met haar moeder voor het loket van een zwembad. Ze is haar paarse krokodil vergeten. Die staat achter de loketmedewerker, maar ze krijgt hem pas terug nadat een formulier is ingevuld.
De paarse krokodil is intussen uitgegroeid tot het symbool van publiek verzet tegen administratieve lasten. Er is een grote vraag naar de paarse krokodil. Overheden en bedrijven willen hem inzetten als ludieke waarschuwing tegen doorgeslagen regelzucht. Politici gebruikten de paarse krokodil als beeldspraak voor het verzet tegen overbodige bureaucratie.
In navolging op de paarse krokodil lanceerde de gemeente Den Haag de groengele krokodil als middel om overdreven
bureaucratisering binnen het ambtenarenapparaat tegen te gaan.
De groengele krokodil dankt zijn kleur aan de vlag van de gemeente Den Haag.
Oud-minister Zalm van Financiën voelde zich aangesproken en kwam met een
wijzigingsplan Paarse krokodil met wijzigingen van enkele belastingwetten ter vermindering van administratieve lasten.
Voor het spotje werd een groen exemplaar paars geverfd. Ondertussen heeft de verzekeraar het beest in China laten produceren. De vraag is zo groot dat Ohra een tweede lading in China moest bestellen. De paarse krokodil is niet te koop, Ohra zet hem in voor speciale marketingacties.
Categorie: Deregulering