De Britse psycholoog en schrijver Edward de Bono is vooral bekend van de zes denkhoeden. Hij introduceerde onder andere het begrip lateraal denken. De Bono is als goeroe van het creatief denken groot geworden door één enkel idee steeds verder uit te melken. Hij heeft ondertussen zo'n 60 boeken geschreven. Voegt zijn nieuwste boek Zes waarde-insignes iets nieuws toe of is het meer van het zelfde ?
Zes waarde-insignes gaat niet over creativiteit maar over besluitvorming. De Bono stelt dat waarden belangrijk zijn maar wij er ons niet altijd bewust van zijn. Niet echt verrassend voor De Bono is dat het boek over zes soorten waarden gaat: goud, zilver, staal, glas, hout en koper. Het scannen van deze waarden kan de besluitvorming verbeteren.
Na een brainstorm kom je van een ideeënarmoede in een ideeënrijkdom. Het kiezen uit een groot aantal alternatieven
valt vaak niet mee. Mede omdat het veelal gaat om het vergelijken van appels met peren. De Bono reikt met de zes
waarde-insignes een methode aan die je kan helpen bij het verder selecteren van deze appels en peren.
De schrijver benadrukt dat het zien van de waarde van een idee al een kunst op zich is. Nieuwe ideeën bevatten vaak veel onopgemerkte waarden.
Omdat 90 procent van de denkfouten waarnemingsfouten zijn richt De Bono de zes waarde-insignes op het verbreden en verrijken van de waarneming. Met de zes waarde-insignes kan de aandacht systematisch worden gericht. Net als bij de zes denkhoeden is het basisprincipe dat we onze aandacht beter richten als we één ding tegelijk doen.
Aan het eind van het boek staat De Bono stil bij de vraag of je waarden kan meten. Lang niet alle waarden zijn in een getal uit te drukken. Hij laat zien dat waarden wel subjectief in vier groepen zijn in te delen. Dit is dan ook de basis van zijn waardedriehoek en waardekaart. Dit zijn twee methoden om waarden visueel zichtbaar te maken. De waardedriehoek en waardekaart bieden een goede basis voor een discussie over waarden.
Ook in dit boek is De Bono kritisch op het onderwijs, een ander stokpaardje van deze schrijver. Hij stelt dat ontwerpen net zo belangrijk is als analyseren. Toch gaat het onderwijs vooral over analyseren en vrijwel niet over ontwerpen. Ontwerpen betekent het bij elkaar brengen van nieuwe dingen om nieuwe waarde te creëren.
Het concept van de waarde-insignes is minder ver uitgewerkt dan de zes denkhoeden. Zo overlappen een aantal insignes en zijn ze niet altijd
ondubbelzinnig vast te stellen. Ook ontbreken voorbeelden van toepassingen in de praktijk. Het boek is prettig en vlot te lezen en voegt
zeker iets toe aan en oeuvre van De Bono.
175 pagina's | 19,90 euro | ISBN 90 470 0311 x
Categorie: Recensies