Ontvang je deze Beleidsimpuls in vreemde opmaak of zonder afbeeldingen?
Bekijk hier de online versie.

   

             jaargang 3 | nummer 6 | 6 december 2006

  
 

Colofon

Beleidsimpuls is een initiatief van Symbio6 en verschijnt om de twee maanden.

Disclaimer

Archief

© 2006 Symbio6

Mailinglist

Je kan je hier aan- of afmelden.

Privacy


In dit nummer

Innoveren = samenwerken - Den Bosch meest innovatieve gemeente - Noordzee als dertiende provincie - Burgemeester niet langer verplicht voorzitter - Zoutwaterlandbouw, kans voor de landbouw - Kinderen gymmen bij McDonald's - Verdienen door geld te geven - Beste innovaties 2006 - Prijsvraag regionale spoorlijnen - Met de loopbus naar school - Learning in another job - Pluimen voor burgerprojecten - Out-of-the-box citaat - Humor - Verbeter je vaardigheden - Hersengym - Uitgelezen - Agenda

  Innovatief beleid

Innoveren = samenwerken

Begin november werd bekend welke 17 experimenten subsidie krijgen van InAxis, de commissie innovatie openbaar bestuur. Opvallend is dat 13 van de 17 projecten gaan over samenwerken. Innoveren lijkt synoniem te staan voor samenwerken.

Meer over samenwerken >
17 experimenten InAxis >

Den Bosch meest innovatieve gemeente

Den Bosch is de meest innovatieve gemeente van Nederland. De Noordoost Friese gemeente Dantumadeel eindigde op de tweede plaats. Wat zijn de innovatielessen van deze innovatieve gemeenten?

Lees verder >

top naar boven 

Noordzee als dertiende provincie

De Noordzee trekt mensen aan en ligt gevoelig in de publieke opinie. De Noordzee is enerzijds van vitaal belang voor onze economie en anderzijds een belangrijk natuurgebied.
Het meeste van de Noordzee is niet zichtbaar vanaf het land en bij de bestuurders in het Haagse. Een reden te meer om de Noordzee zichtbaar te maken als provincie.

Lees verder >

Burgemeester niet langer verplicht voorzitter

Burgemeester niet langer verplicht voorzitter Burgemeesters zijn binnenkort niet meer automatisch voorzitter van de gemeenteraad. Het schrappen uit de Grondwet van deze bepaling maakt de weg vrij voor bijvoorbeeld een onafhankelijke voorzitter van buiten.

Lees verder >

top naar boven 

Zoutwaterlandbouw, kans voor de landbouw

Wereldwijd is sprake van een toenemende schaarste aan zoet water en een verzilting van gronden. Hier liggen economische en maatschappelijke kansen voor zoutwaterlandbouw. Deze unieke combinatie van water en landbouw kan de Nederlandse landbouw weer op de kaart zetten!

Lees verder >

Kinderen gymmen bij McDonald's

gymmen bij McDonald's Om zijn imago op te poetsen opent McDonald's in de Verenigde Staten speciale gymzaaltjes voor kinderen. Die kunnen daar de ingenomen calorieën weer in zweet omzetten.

Lees verder >

Verdienen door geld te geven

Vermogende Nederlanders kunnen voortaan grote bedragen schenken aan een goed doel en tegelijkertijd geld verdienen aan hun gift. Elf liefdadigheidsinstellingen, waaronder Artsen zonder Grenzen, Oxfam Novib, de Hartstichting, de Nierstichting, en KWF Kankerbestrijding, hebben daartoe een nieuwe manier van schenken geïntroduceerd: gedeeld geven.

Lees verder >

top naar boven 

Beste innovaties 2006

De beste innovatie van 2006? Volgens Time Magazine is dat YouTube. Waarom YouTube? Het relatief simpele video systeem maakt de wereld platter. Onbekende mensen worden helden en iedereen weet dat Mentos en Cola een explosieve combinatie is.
Andere belangrijke innovaties volgens Time Magazine waren: de auto die duizenden kilometers rijdt op een paar liter benzine, de robot die kan fietsen, de paraplu die niet nat wordt, eetbare koffie, vleesijs, de pratende spiegel, en een eenvoudige alcoholtest.

Prijsvraag regionale spoorlijnen

Hoe krijgen we op regionale spoorlijnen meer reizigers en lagere kosten? ProRail organiseerde over dit probleem een prijsvraag. Op 4 december 2006 werden de winnaars van de eerste ronde bekend. Met bijna 60 inzendingen was de prijsvraag een groot succes. De inzenders gingen voor een meer vraaggericht ProRail, het verhogen van de veiligheid en een vertramming van de regionale lijnen.

Lees verder >

met de loopbus naar school

Met de loopbus naar school

In Den Haag is de loopbus van start gegaan. De loopbus is een initiatief van de gemeente Den Haag in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, waarbij ouders meerdere kinderen langs een vaste route lopend naar school brengen. Het project is zo enthousiast ontvangen, dat er mogelijk nog drie loopbussen in Den Haag komen.
Lees verder >

top naar boven 

Learning in another job

Het ministerie van Binnenlandse Zaken start samen met Abva/Kabo, De Baak en Randstad een experiment waarin 15 rijksambtenaren een consultancy-opdracht binnen de private of semi-publieke sector gaan doen. Uitgangspunt is dat ambtenaren niet komen halen, maar brengen: learning in another job.

Meer over friskijkers >

Pluimen voor burgerprojecten

pluimen voor burgerprojecten Het ministerie van VROM heeft prijzen uitgereikt aan drie burgerprojecten die een mooi voorbeeld zijn van het tijdig betrekken van burgers bij beleid. Almelo, Amsterdam Slotervaart en Deventer vielen in de prijzen. De burgerprojecten zijn uiteraard genomineerd door een burgerjury.

Lees verder >

top naar boven 

  Geef je collega op en win een bioscoopbon!

Out-of-the-box citaat

"Werkende moeders hoeven zich niet langer schuldig te voelen: hun kinderen doen het beter op school dan het kroost van huis- en theekransmama's." Dat komt vooral door de voorbeeldfunctie van de werkende moeders aldus de psycholoog Una Röhr-Sendlmeier van de universiteit van Bonn.

top naar boven

  Humor

Effe ventileren, ja!

Goede kans dat je de afgelopen weken kennis hebt gemaakt met de viral marketing campage The Ventilators van het ministerie van VROM. In dit filmpje zijn de gevolgen van een rigoureuze ventilatieactie dramatisch, maar wel leuk. Aan het einde van een filmpje bestaat de mogelijkheid onmiddellijk drie e-mailadressen van vrienden achter te laten, om het filmpje aan door te sturen.
Deze werkwijze is volgens juristen echter in strijd met bestaande regelgeving, onder andere tegen spam. "In Nederland is spam verboden. In zekere zin zet viral marketing aan tot spammen. Mensen krijgen boodschappen waar ze niet om gevraagd hebben en waar ze misschien ook niet op zitten te wachten."

Meer free publicity >

SP ook op internet succesvol

SP ook op internet succesvol, help Jan ff Ook op internet is de Socialistische Partij (SP) succesvol. Net als met de gemeenteraadsverkiezingen was ook nu hun viral campagne goed gelukt. De viral Help Jan ff verder was in week al door meer dan 100.000 mensen gedownload. Daarmee bereikte het filmpje al meer kijkers dan alle politieke filmpjes van andere partijen bij elkaar op de websites van YouTube en Google Video.

top naar boven 

Sla (Groen)Links af met je TomTom

GroenLinks kwam met een heel originele manier om de kiezer te bereiken. Deze partij probeert de kiezer te bereiken in de auto. Wat eigenlijk best vreemd is voor een groene partij. Op de site Femkeontour kun je Femke haar stem downloaden voor je TomTom. Straks met de VVD naar rechts?

Gewaagde verkiezingfilmpjes

Virale spotjes zijn ondertussen niet meer weg te denken bij verkiezingen. Toch wisten de Belgen weer een stapje verder. Onder het motto 'hoe gewaagder hoe beter' maakte Lien Braeckevelt van de Belgische SP een aantal opvallende filmpjes voor de gemeenteraadsverkiezingen. En ook Ivo Belet maakte een pikant filmpje.

Deense aanpak snelheidsovertreders

Deense aanpak snelheidsovertreders De Deense overheid werd een beetje moe van alle snelheidsovertreders. Ze vroeg daarop aan haar reclamebureau of er nog middelen zijn waarvoor snelheidsduivels een beetje gevoelig zijn. En die bleken er te zijn. De snelheid in het Deense verkeer is geval behoorlijk teruggelopen en leidde zelfs tot volledige verstopping van het verkeer.

Documentaire over Deense aanpak >

top naar boven

Ambtenaren klagen over burgers

De site www.lastvandeoverheid.nl waarop burgers over de in hun ogen dolgedraaide ambtelijke bureaucratie mogen klagen, heeft een opvallende tegenhanger: op www.lastvandeburger.nl zijn de rollen omgedraaid en kunnen de ambtenaren juist de burgers als egoïstisch, ongeduldig en onwetend in de hoek zetten. De klachten worden in behandeling genomen door een burgerpanel.

Bugs in Google Maps ontdekt

Bugs in Google maps Sinds de update van Google Earth zijn internetters massaal op zoek naar verboden plekken in Nederland en eigenaardigheden. Zo vonden internetters in een veld tussen Rhenen en Veenendaal overduidelijk het woord Lonsdale. Inmiddels hebben internetters ook een hakenkruis lijkende heg gevonden op een rotonde in Assen. Ook ontdekte men een bug in Google Maps. Als je inzoomt in dit weiland in Duitsland kun je de bug zien.

Overheid ontdekt Google Earth >

top naar boven 

  Verbeter je vaardigheden

Sociaal zoeken

Onder andere Yahoo heeft een succesvolle vraag- en antwoorddienst. Tot nu toe zijn wereldwijd meer dan veertig miljoen vragen beantwoord via Yahoo Answers. Het stellen van een vraag aan een gemeenschap van miljoenen internettters is een nieuwe manier van informatie zoeken die een toegevoegde waarde biedt boven de automatisch gegenereerde resultaten via een zoekmachine.
Yahoo Answers is gekoppeld aan de zoekmachine van Yahoo. Dat betekent dat tussen de gewone zoekresultaten nu ook antwoorden verschijnen die door gebruikers van Yahoo Answers zijn gegeven. Deze combinatie van 'sociaal zoeken' (de menselijke factor) en het algoritmisch zoeken is wat Yahoo voor ogen heeft. Yahoo verdient voorlopig nog vrijwel niet aan deze dienst.

Barrières voor innovatie

De volgende barrières kunnen vernieuwing en innovatie in de weg staan: gebrek aan tijd, vastgeroest, gebrek aan lef, korte termijn denken, ego-effect en angst voor het onbekende. Genialiteit is dan ook 1% inspiratie en 99% doorzettingsvermogen.

Lees verder >

top naar boven 

Peil de stemming van je partner

Twee wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam hebben software ontwikkeld om de uitdrukking van emoties op een gezicht te analyseren. Het proces is eenvoudig: je neemt een foto van het gezicht van je partner met je mobiel en stuurt deze op naar een mobiele nummer, het gezicht wordt op 100 punten geanalyseerd en je krijgt een SMSje terug met percentages van de stemming. Zo leverde een foto van de Mona Lisa de analyse op dat haar emoties voor 85 procent geluk uitstraalden en voor 15 procent qua emoties onduidelijk waren. Lichaamstaal kent vanaf nu geen geheimen meer.
Second Emotion onderkent 10 basis emoties zoals angstig, gelukkig, bedroefd, boos, afschuw en verassing. Eind 2007 komt deze software op de markt.

Beelddenken

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden is een bekend gezegde. Beelddenken is denken in beelden in plaats van denken in woorden. Probleem is dat mensen over het algemeen het beelddenken verleren.
Laat je inspireren door het beelddagboek van Aad Kruiswijk. Hierin probeert hij zijn gedachten in beeld te brengen of een beeld aan zijn gedacht mee te geven.

Beelddagboek >

Meer technieken >

top naar boven 

  Hersengym

Lateraal raadsel

Een rij van vier cijfers is in waarde zelf,
meer dan zevenduizendnegenhonderdenelf.
Maar halveer ze en, raar maar waar,
de som is plotseling nul, zowaar.

Antwoord >
training Innovatief Beleid

Brainstorm mee: worstmarketing

Wat zou worstmarketing allemaal kunnen zijn?

Antwoord >

top naar boven 

  Uitgelezen

Recensie: De Ambtenarenplaag

de ambtenarenplaag recensie Na Belgenmoppen zijn moppen over ambtenaren het meest populair. Maar waar een Belgenmop vaak gestoeld is op vooroordelen, schuilt in de meeste ambtenarenmoppen een kern van waarheid. Of toch niet?
Ondernemer Herman Jansen overwoog begin dit jaar een overstap naar overheid. Maar eerst wilde hij weten wat er waar is van de vooroordelen over ambtenaren. Hij schreef er een boek over en zijn conclusie is dat Nederland gebukt gaat onder een plaag: de Ambtenarenplaag.

Recensie De ambtenarenplaag >

Recensie: Weblogs in het onderwijs

Maarten Kremers schreef een interessante afstudeerscriptie over het toepassen van weblogs in het onderwijs. Deze grondige studie geeft aan dat weblogs en leren prima samen gaan. Knelpunten blijken vooral technische problemen te zijn.

Recensie Weblogs in het onderwijs >

top naar boven 

  Agenda

top naar boven

 Antwoord

Lateraal raadsel

De vier cijfers zijn 8888, die als ze horizontaal worden doorgesneden in een rij nullen, ofwel niets veranderen.

Terug >

Brainstorm mee: worstmarketing

Om in de overdaad aan reclame op te vallen, worden steeds vreemdere locaties bedacht om te adverteren: schapen, eieren, hooibalen, voorhoofden. Adverteren op worst zou goed in deze lijn passen: zie www.worstmarketing.nl.
Helaas wordt je hier een worst voorgehouden. De afzender is namelijk AdfoResult, een tijdschrift die geen potentiële worstadverteerders, maar abonnees probeert binnen te halen.

Terug >


  
  

Copyright © 2006 Symbio6

  
  

Je kan je hier aan- of afmelden.