jaargang 4 | nummer 4 | 11 oktober 2007

  
 

Colofon

Beleidsimpuls is een initiatief van Symbio6 en verschijnt om de twee maanden.

Disclaimer

© 2007 Symbio6

Mailinglist

Je kan je hier aan- of afmelden.

Privacy

Suggesties

Vragen of opmerkingen kun je emailen naar de redactie.


In dit nummer

Nederland verre van creatief paradijs - Google zwart en bespaar energie - Milieuheffing op fout vlees - Kousenaantrekmachine bespaart miljoenen - Ambulances voor dikke mensen - Kermisbond werft hangjongeren - Citymarketing rukt op in Nederland - Afkicken auto - Windenergie via weg-barriers - Ongevraagd advies - Het ministerie van de Menigte - Meer inspiratie - Out-of-the-box citaat - Humor - Kraken vooronderstellingen - Verbeter je vaardigheden - Uitgelezen -

  Innovatief beleid

Nederland verre van creatief paradijs

Nederland is helemaal niet zo'n walhalla voor creatieve bedrijven. Elf andere landen in de wereld zijn aantrekkelijker voor ict-ondernemers, mediabedrijven en ontwerpers.
Nederland staat, qua aantrekkelijke vestigingsplek voor creatievelingen, pas vijfde in Europa en krijgt van onderzoekers van de Britse Economist Intelligence Unit een 6,3 op het rapport.

> Lees verder

Google zwart en bespaar energie

Wanneer de zoekmachine Google diapositief zou zijn, witte letters op een zwarte achtergrond, dan zou er veel energie zijn te besparen. Een simpele rekensom laat zien dat met de 200 miljoen hits op Google elke dag jaarlijks 750 Megawatt energie is te besparen. Een wit scherm kost namelijk meer energie dan een zwart scherm.

> Lees verder

top naar boven 

Milieuheffing op fout vlees

Op vlees komt mogelijk een milieuheffing van 85 cent per kilo. Het Centraal Planbureau (CPB) en het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) stemmen in met de plannen van het burgerinitiatief Stop fout vlees. De heffing is uitvoerbaar, maar brengt wel een enorme administratieve rompslomp en fiscaal-juridische complicaties met zich mee.

> Lees verder

Kousenaantrekmachine bespaart miljoenen

Een machine die ouderen helpt hun steunkousen aan en uit te trekken kan 25 miljoen euro per jaar besparen. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft minister Klink van Volksgezondheid daarom geadviseerd een experiment met het elektrische apparaat voort te zetten.

> Lees verder

Ambulances voor dikke mensen

In het Noorden komt er een speciale ambulance voor dikke mensen. UMCG Ambulancezorg heeft drie voertuigen besteld die mensen van boven de 120 kilo moeten gaan vervoeren. Volgens een woordvoerder van UMCG Ambulancezorg verdubbelt het aantal zwaarlijvige patiënten met het jaar. Momenteel worden verhuiswagens ingezet om zware mensen te vervoeren of brandweerwagens.

> Lees verder

top naar boven 

Kermisbond werft hangjongeren

De Nederlandse KermisBond onderzoekt of hangjongeren aan de slag kunnen op kermissen in heel Nederland. De bond hoopt zo de overlast op kermissen te beperken en het aantal jonge medewerkers te verhogen.

> Lees verder

Citymarketing rukt op in Nederland

Steeds meer Nederlandse steden doen aan citymarketing. Ze bedenken een hip imago voor zichzelf, verzinnen een pakkende slagzin en prijzen zich daarmee via marketingcampagnes aan. Zo hopen ze toeristen en bedrijven te trekken.      Nieuw is echter dat ook veel kleinere gemeenten aan citymarketing doen.

> Lees verder

top naar boven 

Afkicken auto

Via de Belgische campagne Afkicken wil de Belgische provincie Limburg het gebruik van de auto terugdringen. De deelnemers werden beloond met een gadget en maakten ze kans op prijzen in een loterij. Ondanks de slechte weer bij de start van de campagne Afkicken ook dit jaar weer goede resultaten.

> Lees verder

Windenergie via weg-barriers

De Amerikaanse ontwerper Mark Oberholzer kon niet langer tegen die lelijke windmolens en bedacht een oplossing: plaats de windmolens in de vluchtstrook tussen de wegen in. Hij ontwierp een windmolen in weg-barriers. Deze kunnen dan tevens gebruik maken van de stevige windstroom van het verkeer.

> Lees verder

top naar boven 

Ongevraagd advies

De IJskast draagt ideeën aan voor een beter Nederland en omstreken. Iedereen kan hieraan bijdragen door nieuwe oplossingen op de website te publiceren. De IJskast geeft ongevraagd advies. Welk idee heb jij dat een daglang door Nederland op de IJskast gezien moet worden?

> Lees verder

Het ministerie van de Menigte

Het ministerie van de Menigte is een weblog waar de bloggers hun visie op de impact van internet op de maatschappij en publieke sector geven.

> Lees verder
> Meer opvallende voorstellen voor ministeries

top naar boven 

  Meer inspiratie

> Manneken pis heeft prostaatproblemen

> Eerste behandelcentrum voor nagelbijters

> Fileweerbericht

> Flevoland wil ePetitie

> Olieplatform groen verlicht voor vogels

> Led lampen langs wegen in Flevoland

> Inspraak wetten via internet

> Klachtensite over Belastingdienst

> Meer inspiratie

Out-of-the-box citaat

"De economie gebaat bij de invoering van demotie," aldus de werkgevers. De vakbonden zijn hier fel op tegen. De werkgevers willen af van het idee dat demotie wordt ervaren als gezichtverlies. "Weg met de vooringenomen stellingname van de vakbonden. Demotie is geen scheldwoord", aldus de werkgevers.

top naar boven

  Humor

WaarMaarRaar

De opmerkelijkste krant van Nederland: WaarMaarRaar. De term poeremetator is ontstaan als een kantoor grap voor nieuwe medewerkers. Ze werden op pad gestuurd om een nieuwe Poeremetator te halen. Natuurlijk konden ze, ook na lang zoeken, niks vinden wat op een poeremetator leek. Deze en meer onzinnig nieuws is te vinden in WaarMaarRaar.nl.

Rokende hoed voor Femke Halsema

Femke Halsema zag ervan af om op Prinsjesdag een speciaal voor haar ontworpen hoed te dragen. De fractievoorzitter van GroenLinks vindt de door kunstenares Maria Olsthoorn gemaakte hoed ter waarde van 2.000 euro te extreem.

> Lees verder

Nieuwe commercial Greenpeace

Steeds meer organisaties ontdekken Youtube. Via deze mooie commercial vraag Greenpeace aandacht voor de ontbossing.

top naar boven 

Ook het kabinet jumpt

Het Kabinet zet moderne middelen in om de sfeer goed te houden. Balkenende, Bos en Rouvoet jumpen er op los.

Reclamemakers verbeteren de wereld

Het bureau ACT Responsible verzamelt wereldwijd niet-commerciële campagnes en organiseert exposities in grote steden. Ook Nederlandse bureaus zijn uitgenodigd om hun werk beschikbaar te stellen voor deze exposities en de online ACT galerie. Een bron van inspiratie!

Buiten de boot

Bijna iedereen heeft wel eens het gevoel er niet bij te horen; buiten de boot te vallen. De site wijhorenernietbij.nl is opgericht om dat te laten zien. Om een forum te zijn voor al die mensen die er niet bij horen. Voor iedereen dus... Doe de ikhoorernietbij-test.

> Meer humor

top naar boven

  Vooronderstellingen kraken

Een kas in elke woonwijk

Als restwarmte van kassen wordt opgeslagen, kan de glastuinbouw een energieleverancier van enorme omvang worden. Een kas van een hectare kan met gemak honderd woningen verwarmen. Met een gesloten kas en de ondergrondse opslag van warmte is een glastuinder in theorie klaar om een energiebedrijf te beginnen. Het einde van het concentreren van tuinbouwbedrijven?

> Lees verder
> Meer over vooronderstellingen kraken

Duurzame energie vernielt het landschap

Kernenergie is volgens een Amerikaanse klimaatwetenschapper een vriendelijker oplossing. Vooral producenten van groene stroom associëren hun product graag met kabbelende beekjes, dartelende dieren en ongeschonden bossen. Het tegendeel is waar, aldus de Amerikaanse klimaatwetenschapper Jesse Ausubel van de Rockefeller Universiteit in New York. Als groene stroom echt zoden aan de dijk moet gaan zetten, zal dat juist enorme landschappelijke offers vergen.

> Meer over vooronderstellingen kraken

top naar boven 

  Verbeter je vaardigheden

Optische illusie: gymnast



Waar is het hoofd? Er is geen Photoshop of andere manipulatie aan te pas gekomen. > Antwoord

> Meer optische illusies

1 beeld zegt meer dan 1.000 woorden

Laat beelden je verhaal vertellen met de visual story tool.

Gebruik de beeldkracht van metaforen

Metaforen zijn uitdrukkingen met een overdrachtelijke betekenis. Een bepaald kenmerk wordt overgedragen op een totaal andere context. De metafoor is niet probleemoplossend, maar doorbreekt wel een bestaand denkpatroon.

> Meer over metaforen
> Meer creatieve technieken

training Innovatief Beleid

Onverwachte visuele invalshoeken

Het gebruik van onverwachte visuele invalshoeken kan de kracht van een communicatieboodschap versterken. Bijvoorbeeld door zaken om te draaien of het combineren van twee ongerelateerde beelden.

Godinnentest

Beantwoord 12 vragen en weet welke godin bij jou het beste scoort met de Godinnentest.

top naar boven 

  Uitgelezen

Recensie: Naar een hybride overheid

In Nederland staan veel stuurlui aan wal om advies te geven over de herinrichting van de overheid. Ook de denktank Public SPACE heeft zich in het publieke debat gemengd. In een helder geschreven manifest Naar een intelligente en verbonden overheid pleit de Public SPACE denktank voor intensievere publiek-private samenwerking via hybride organisaties.

> Lees verder
> Meer recensies

top naar boven

  Antwoorden

Optische illusie: gymnast

Waar is het hoofd? De gymnast buigt haar hoofd naar achteren, voor de fotograaf was dit niet zichtbaar.

> Terug

top naar boven


  
  

Copyright © 2007 Symbio6

  
  

Je kan je hier aan- of afmelden.

  
"));