Eneco, Philips en ING gaan in Mexico 30 miljoen spaarlampen gratis uitdelen. Dit klinkt goed, maar deze bedrijven blijken hier een goed belegde boterham aan over te houden. Het klimaat is tegelijk liefdadigheid en big business aan het worden. Een win-win situatie ?
Mexicanen kunnen vier oude gloeilampen bij het laten zien van hun energierekening ruilen voor vier gratis spaarlampen. De komende jaren zullen via deze route 7,5 miljoen Mexicaanse gezinnen van in totaal 30 miljoen nieuwe spaarlampen worden voorzien. Hierdoor zullen miljoenen tonnen broeikasgassen minder in de lucht komen. Met meetapparatuur bij een aantal deelnemers thuis wordt geschat of dat ook daadwerkelijk gebeurt.
Het idee achter dit zogeheten Clean Development Mechanism project is dat een land zijn Kyoto-doelen ook in andere landen mag halen.
Wie bijvoorbeeld in China geld steekt in een zuiniger fabriek bespaart daar CO2. En omdat het voor het klimaat
niet uitmaakt waar de broeikasgassen vandaan komen, heeft een (goedkope) reductie in China net zo veel effect als een (dure) reductie in Nederland.
Nieuw aan dit idee is dat de emissiereductie niet wordt gehaald bij een bedrijf in een ontwikkelingsland, maar bij de consument.
Eneco heeft een grote handelstak die onder meer uitstootrechten koopt en verkoopt. Dat is ook de bedoeling met de ruim 7 miljoen
ton uitstootrechten uit het Mexicaanse project.
Eneco koopt de rechten tegen een vastgestelde prijs, die volgens ingewijden rond 8 euro ligt.
Wanneer de prijs straks hoger ligt dan deze 8 euro, dan maakt Eneco een goede klapper. Met de huidige prijs van 15 euro, maakt het
energiebedrijf al een winst van enkele tientallen miljoenen euro's.
De markt van CO2-rechten is al aanzienlijk. Tot 2012 zal het om ongeveer 3 miljard ton gaan met een waarde van circa 45 miljard euro.
Gehele artikel uit de Volkskrant »