Beleidsimpuls

home> artikelen> ideale haven

Op zoek naar de ideale haven

De Rotterdamse haven ziet er over enkele decennia waarschijnlijk heel anders uit. Het is goed mogelijk dat de Rotterdamse haven in de toekomst gebruik maakt van drijvende kranen en drijvende kades.

Maasvlakte als badplaats

Containers worden straks in één keer van het zeeschip op het binnenvaartschip overgeladen. Olie en kolen worden onderwater opgeslagen, waardoor er geen sprake meer is van stank- en stofoverlast. Het vrachtverkeer rijdt onder de grond, met daarboven een tolweg voor strandgangers op weg naar een nieuwe badplaats op de Maasvlakte.

Extreme solutions

Deze ideeën werden gepresenteerd op het symposium De Ideale haven, Extreme Solutions. Doel van de bijeenkomst was het vinden van innovatieve oplossingen voor de haven van de toekomst.
Volgens Leo van Gelder, docent weg en waterbouwkunde, is de groei van Rotterdam tot wereldhaven mede te danken aan de baanbrekende oplossingen van mensen als Pieter Caland, ontwerper van de Nieuwe Waterweg en Johan van Veen, de geestelijk vader van het Deltaplan. Als de Rotterdamse haven de concurrentieslag wil volhouden, dan zal deze af en toe moeten kiezen voor extreme solutions, meent Van Gelder.

email vriend(in): Mail a friend jouw email:
 

Gerelateerde pagina's:

> Amsterdam komt met waterkavels
> Drijvende kas in Zuidplaspolder
> Terpen van bagger
> Verwarming woningen met water riool
> Amfibisch wonen
> Versnellingskamer Tijd & Ruimte
> Bizarre ideeën voor Gelderse brug

Meer inspiratie? Neem een abonnement op het gratis ezine Beleidsimpuls.
Meer over ezine »


Disclaimer - Copyright - Privacy - Sitemap - initiatief van Symbio6

© 2005 - 2008 Symbio6