Kabelbanen associeer je met skipistes en pretparken. In Rotterdam, Groningen, Hoogeveen en Almere zijn ideeën gelanceerd om kabelbanen in de stad te bouwen als oplossing voor parkeerproblemen. Daarnaast hoopt men op een functie als nieuwe toeristische trekpleister.
De Rotterdamse wethouder Dominic Schrijer droomt van een kabelbaan die de Euromast verbindt met Katendrecht. Via de kabelbaan
is dan jaarlijks een half miljoen bezoekers naar de ss Rotterdam te vervoeren. Het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn dat
in begin 2008 zijn deuren heeft geopend voor het publiek.
Een kabelbaan zou, volgens Schrijer, zowel een extra toeristische attractie voor Rotterdam kunnen worden als een praktische oplossing voor
de verwachte parkeerproblemen bij de ss Rotterdam in Katendrecht. Bij de Euromast is voldoende parkeerruimte.
Een werkbezoek van de Rotterdammers aan Londen leverde de inspiratie voor dit idee op. In Londen is in een afgelegen gebied een reuzenrad van 135 meter hoog gebouwd dat dagelijks duizenden toeristen trekt. Via een megakabelbaan is dit afgelegen gebied ontsloten.
De wethouder Schrijer heeft inmiddels een verkennend gesprek gehad met het staalconstructiebedrijf Hollandia. Deze firma contstrueerde
de London Eye en is betrokken bij een soortgelijk megaproject in Dubai. Hollandia verwacht dat de opstapplekken van de
megakabelbaan de grootste hobbel zullen vormen.
"Deze moeten, net als de kabelbaan zelf, minstens 45 meter hoog worden omdat de allergrootste schepen er onderdoor moeten kunnen."
Een andere moeilijkheid is de afstand tussen begin- en eindpunt van circa anderhalve kilometer. "Dat is onmogelijk met één kabel te overspannen.
Dus wellicht is een extra steunpunt in de Nieuwe Maas nodig."
Volgens Hollandia is een kabelbaan een technisch haalbare topattractie die er met wat moeite binnen twee jaar kan zijn.
Een kabelbaan is geen nieuw fenomeen voor Rotterdam. In 1960 werd de eerste Floriade in Rotterdam gehouden. Eén van de attracties was een kabelbaan.
Ook in 1970 liep er een kabelbaan door het centrum, ditmaal ter gelegenheid van het cultuurevenement C'70.
"Ik spreek veel mensen die bijvoorbeeld nog met hun vader in zo'n bakje boven de Coolsingel hebben gezweefd", zegt wethouder Schrijer.
"En iedereen zegt me dat het zo leuk was. Dan denk ik: waarom dan nu niet."
Ook in Groningen zijn ideeën ontwikkeld voor een kabelbaan. De initiatiefnemers in Groningen zien in de kabelbaan een
unieke mogelijkheid om op milieuvriendelijke wijze bezoekers en forensen van en naar de binnenstad te vervoeren. Dat was ook de reden waarom
het Universitair Medisch Centrum Groningen zo enthousiast achter het plan is gaan staan. Haar eigen personeel zou er gebruik van kunnen maken.
Het college van B&W vindt een kabelbaan echter onhaalbaar. Belangrijk argument is dat het onmogelijk is om hoge masten in de historische
binnenstad te plaatsen. Ook betwijfelt B&W de hoge toeristische aantrekkingskracht van een kabelbaan. B&W vreest dat een kabelbaan
een te grote concurrent zou worden voor het nieuwe vervoermiddel waar ze zelf veel meer in zien en waar ze zelf volledig voor gaan: herintroductie
van de tram.
Gemeentebelangen Hoogeveen heeft zich laten inspireren door het plan in Groningen. Hoogeveen gaat de komende jaren bezig met
de ontwikkeling van het stationsgebied en de binnenstad. Twee gebieden die volgens stedenbouwkundige Ashok Bhalotra meer samenhang moeten
krijgen. "Het station verlangt naar de stad", is een bekende oneliner van deze architect.
Dat verlangen kan volgens Gemeentebelangen worden vormgegeven met een kabelbaan. "We denken dat het initiatief in Hoogeveen meer kans van
slagen heeft dan in Groningen", zegt raadslid Bé Okken van Gemeentebelangen. "Op het beoogde tracé staan amper
hoge gebouwen en ook ten aanzien van de infrastructuur zien we goede mogelijkheden."
Het plan voor een kabelbaan tussen Almere en Amsterdam is gekozen tot beste idee om de files terug te dringen. In de spits zouden er zo'n drieduizend mensen per uur vervoerd kunnen worden, vanaf Pampus naar IJburg. Lees verder »