Minister Camiel Eurlings van Verkeer gaat onderzoeken of verkeersborden kunnen worden weggehaald om de verkeersveiligheid te verbeteren: minder = meer. Eén op de drie borden zou zonder problemen kunnen worden verwijderd. In Friesland onderzoeken ze dit niet, maar doen ze het gewoon.
Het CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe krijgt met deze toezegging zijn zin. Hij maakt zich hard voor het idee van de Friese verkeerskundige Hans Monderman, die streefde naar meer eigen verantwoordelijkheid van de weggebruiker. Mensen zouden gestimuleerd moeten worden beter op elkaar te letten door verkeersborden weg te laten.
Ruim honderd projecten lopen al in plaatsen als Drachten, Oosterwolde en Makkingal. Volgens het CDA-kamerlid is het verkeer veiliger geworden door gebieden compleet nieuw in te richten. Er zou sprake zijn van substantieel minder slachtoffers. Daarnaast knappen historische kernen ook op door minder verkeersborden te plaatsen.
Het achterliggende concept heeft Monderman shared space genoemd. De kern is dat mensen de openbare ruimte samen gebruiken en maken. Door op deze manier naar verkeer en ruimte te kijken is een win-win situatie te bereiken. De ruimtelijke kwaliteit en het sociale gedrag wordt bijvoorbeeld beter. De ruimtelijke en verkeerskundige komen hiermee meer in balans. De Friezen hebben ondertussen een instituut opgericht om hun kennis te delen: Shared Space Institute.
De belangrijkste dooddoener bij dit idee is dat men denkt dat minder verkeersborden alleen kan in dorpskernen met weinig verkeer.
Dit blijkt te kort door de bocht te zijn. Ook in grote steden is shared space mogelijk.
De drukke Londense Kensington High Street is volgens
het shared space principe ontworpen. In deze straat rijden dagelijks 42.000 auto's. Het aantal ongelukken is inmiddels met 38% afgenomen.