|
||||||||||||
| Ideeenmanagement bij de Belastingdienst De Belastingdienst heeft begin 2002 het initiatief genomen om ideeenmanagement in te voeren. Met het uitbrengen van het helder geschreven boekje 'Ideeenmanagement: gebruik ideeën, motiveer mensen' biedt de Belastingdienst een openhartig kijkje in de eigen keuken. Instrument voor arbeidsmotivatieDe belastingdienst ziet ideeenmanagement in zijn basale vorm: het faciliteren van het vangen, registreren, selecteren, beoordelen en invoeren van spontaan ontstane ideeën van medewerkers door een professionele organisatie. Verrassend is dat de Belastingdienst ideeenmanagement primair heeft opgezet voor het vergroten van de arbeidsmotivatie. Professionele aanpak vereistEen belangrijk inzicht dat de casus van de Belastingdienst biedt, is dat ideeenmanagement veel commitment en organisatiekracht vereist. Vanaf de start zijn ruim 3.000 ideeën ingediend. Deze zijn binnen de Belastingdienst systematisch beoordeeld. Essentie is betrokkenheidDe Belastingdienst ziet ideeenmanagement als een stap in de keten van innovatie. Om te innoveren is een organisatie nodig die gericht is op vernieuwing, verbetering en leren van elkaar. Vanuit deze visie is ideeenmanagement verder ontwikkeld en zijn er 4 pijlers geformuleerd: laagdrempelig, professioneel, transparant en motiverend. Daarbij gaat het in essentie om de betrokkenheid van de medewerkers bij de Belastingdienst. Op het randje van organisatiecultuurDe Belastingdienst kiest voor een onafhankelijke organisatie die ideeenmanagement coördineert. Bewust is er echter ook voor gekozen de randen van de bedrijfscultuur op te zoeken. Zo zijn de procedures, verantwoordelijkheden en uitkomsten van het traject volkomen transparant. Voor iedereen is zichtbaar wat de inhoud van een advies of beslissing is, tot en met de eventuele implementatie en beloning. 8 tips van de fiscusVoor organisatie die Ideeenmanagement willen invoeren heeft de Belastingdienst de volgende tips:
Baten lastig te metenJammer is dat het boekje weinig aandacht besteedt aan de bedrijfseconomische meerwaarde die de 70 uitgevoerde ideeën. Voor veel organisaties zal de kosten-baten-afweging van doorslaggevend belang zijn om ideeenmanagement in te voeren. |
|||||||||||
|
||||||||||||
|