Maarten Kremers schreef een interessante afstudeerscriptie over het toepassen van weblogs in het onderwijs. Deze grondige studie geeft aan dat weblogs en leren prima samen gaan. Knelpunten blijken vooral technische problemen te zijn.
Weblogs zijn frequent ge-update websites, meestal geschreven vanuit een persoonlijk oogpunt en vaak voorzien van links en van commentaar. De belangrijkste conclusie van Kremers is dat weblogs heel geschikt zijn als didactische middel voor het onderwijs. De onderzochte casussen tonen aan dat weblogs een positief effect hebben op de resultaten en de motivatie van de studenten. Vooral het karakteriseerde 'persoonlijke publicatiemedium' van een weblog in de combinatie met de interactie met de buitenwereld is een belangrijke toegevoegde waarde. Dit ondersteunt reflecties en het leren leren.
In Nederland blijken nog maar een beperkt aantal universiteiten bezig te zijn om weblogs in het onderwijs op te nemen. Kremers verwacht dat dit zeker zal toenemen. In de studie is ook een marktverkenning naar open software opgenomen. De applicaties Drupal en Serendipity komen als beste naar voren.
Kremers heeft vier cases bekeken en een vragenlijst rondgestuurd. De bestudeerde casussen tonen aan dat resultaten zeker te behalen zijn, maar dat vele projecten wel gepaard gaan met kinderziektes. Knelpunten waren vooral technische problemen. Opvallend is dat er eigenlijk geen didactische problemen zijn.
Uit de studie blijkt dat binnen de Nederlandse universiteiten weblogs op een bescheiden
schaal worden toegepast. Tot nu toe biedt alleen de Universiteit Leiden instellingsbreed
een applicatie voor haar studenten aan. Naast deze universiteit noemt Kremers nog
de Universiteit Maastricht als goed voorbeeld.
Verder wordt er op bescheiden schaal ook onderzoek
gedaan naar de mogelijkheden van weblogs, onder andere in het onderzoek van
de Digitale Universiteit.
Downloaden scriptie Weblogs onderwijs » (1,16 MB) | 98 pagina's | gratis