Sneek wil naast watersportstad ook stoomstad worden. Er zal vanaf 2009 een stoomtrein rijden van Sneek naar Stavoren en de stad krijgt een attractiepark met als thema stoom. Stoomstad Sneek komt in de omgeving van het NS-station en vraagt een investering van minimaal 40 miljoen euro.
Het attractiepark Stoomstad Sneek moet rond het jaar 2010 klaar zijn en 300.000 bezoekers per jaar naar Sneek lokken. De bedoeling is dat de
stoomtreinen rijden vanaf het jaar 2009. Ongeveer 100.000 mensen zouden dan per stoomtrein van Sneek naar Stavoren gaan.
Om de plannen te kunnen realiseren moeten de initiatiefnemers met streekvervoerder Arriva om de tafel. Op de plaats waar
het themapark komt, staan nu nog de loodsen van Arriva. Die moeten worden verplaatst.
Ook wordt gewerkt aan de oprichting van de Stichting Museum Treinen op Zee. Deze stichting wil in Stavoren op het spooremplacement een interactief museum oprichten met als thema de geschiedenis van het vervoer per trein en boot tussen Leeuwarden en Enkhuizen. Het is de bedoeling het museum onder te brengen in een loods van de eerdere Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM) in Leeuwarden. De loods wordt afgebroken, gerestaureerd en in Stavoren weer opgebouwd. De kosten van het museum komen uit op een half miljoen euro.
Jaap Nieweg, voorzitter van de Historische Railvereniging Nederland, de koepelorganisatie voor stichtingen
die historische spoorlijnen exploiteren,
heeft zijn vraagtekens bij de plannen voor stoomstad Sneek. "Ik ken geen enkel initiatief in Nederland dat
tonnen per jaar verdient met het exploiteren van stoomtreinen. Integendeel,
vaak moet er veel geld bij. Ik vraag me dan ook af of hij die miljoenen ooit terugverdient."
Ook het aantal bezoekers lijkt hem onrealistisch. "Alleen de stoomtrein
Hoorn-Medemblik, waarvan ik directeur ben, trekt meer dan 100.000 mensen. Wij rijden daar acht maanden lang dagelijks voor.
De rest haalt dat getal lang niet."