logo Beleidsimpuls    
 
 over site  reageer  nieuw  FAQ  sitemap  zoeken
   
home
technieken
voorbeelden
hersengym
inspiratie
locaties
e-zine
publicaties
agenda


home> index voorbeelden> buurtsoaps

Buurtsoaps in Utrecht

De buurtsoaps in Utrecht zijn goed bezocht. Ook kwamen er veel nieuwe gezichten op af. Buurtsoaps zijn interactieve theaterstukken waarbij acteurs alledaagse, concrete en herkenbare situaties uit de wijk naspelen. De acteurs roepen de hulp in van het publiek om de situaties vanuit verschillende invalshoeken te belichten. Wie wil, mag meepraten, inspringen en meespelen.

Demosproject

De gemeente Utrecht heeft van 2002 tot juni 2004 samen met acht Europese gemeenten en hun academische partners deelgenomen aan het Europese Demosproject. Het ging om bestuurlijke vernieuwing en actieonderzoek rond het thema burgerparticipatie. Demos sloot goed aan bij het Utrechtse programma Wijkaanpak in Utrecht als onderdeel van de bestuurlijke vernieuwing in Utrecht.

Burgerparticipatie

Het vergelijkend onderzoek en de uitwisseling van ervaringen waren erg leerzaam en motiverend. Daarnaast had Demos voor de deelnemende steden een budget ter beschikking gesteld voor een innovatieve actie op het gebied van burgerparticipatie. Utrecht heeft dit budget ingezet om te experimenteren met de zogenaamde buurtsoap: in het najaar van 2003 zijn in alle tien wijken van de stad buurtsoaps opgevoerd.

Buurtsoaps

De gemeente Utrecht heeft samen met de wijkraden in twee maanden tien buurtsoaps georganiseerd in alle wijken van de stad. Elke buurtsoap had een scène over een wijkspecifiek onderwerp, een over het imago van de wijk en een over veiligheid. De scènes waren geschreven in overleg met de gemeente en de wijkraden op basis van concrete gegevens en situaties uit de wijk.

Goed bezocht

De avonden zijn in de meeste gevallen goed bezocht. Gemiddeld 60 bezoekers met een uitschieter naar 80 bezoekers. Op de avonden kwamen veel nieuwe gezichten af. Het lijkt erop dat buurtsoaps een andersoortig publiek kunnen trekken dan de geijkte inspraakavonden. Er is een andere doelgroep mee te bereiken. Zowel bewoners, wijkraden als gemeente hebben zich enthousiast geuit over de buurtsoaps.

Weinig allochtonen

Hoewel de buurtsoaps goed bezocht werden kwamen er weinig allochtone bezoekers op af. Door het organiseren van een buurtsoap in bijvoorbeeld een moskee lukt het misschien wel om allochtone wijkbewoners te bereiken.

Waardevol

Het Verwey-Jonker Instituut heeft de resultaten van de buurtsoaps onderzocht. Door de buurtsoaps hebben de wijkraden meer kennis over de wijk gekregen en zij hebben de uitkomsten ervan in hun wijkraadpleging meegenomen. Over het algemeen hoorden de wijkraad en gemeente niet echt veel nieuwe geluiden. Wel vonden de wijkraden de soap leuk én waardevol.

Spiegel

Tijdens een buurtsoap krijgen bewoners een spiegel voorgehouden. Het middel is daarom goed bruikbaar als je wilt dat mensen meer eigen verantwoordelijkheid nemen voor hun omgeving. Daarom zijn onderwerpen als jongerenoverlast en veiligheid geschikt om te behandelen in een buurtsoap.

Kleur aan cijfers

Er werd op een goede en ontspannen manier gesproken over deze onderwerpen zonder dat er direct naar een oplossing gezocht moest worden. Daarbij waren alle aanwezigen gelijkwaardig. Mensen werden door de verschillende invalshoeken aan het denken gezet. Op deze wijze gaven de buurtsoap kleur aan de feiten en de cijfers.

Vervolg op TV

Binnenkort komt er een vervolg op de buurtsoap in Utrecht. RTV Utrecht gaat een televisieregistratie van een buurtsoap uitzenden. De Utrechtse omroep gaat een pilotserie draaien om te zien of het lukt om via het medium televisie mensen interactief te laten meedenken over problemen in hun wijk.

Wijkaanpak in Utrecht >>

top index | naar boven


   
 
 help  adverteren  disclaimer  privacy  webmaster
   
 


Copyright © 2004-2006 Symbio6