logo Beleidsimpuls    
 
 over site  reageer  nieuw  FAQ  sitemap  zoeken
   
home
technieken
voorbeelden
hersengym
inspiratie
locaties
e-zine
publicaties
agenda


home> index voorbeelden> OV-fiets

Het succes van de OV-fiets

Het gaat goed met de OV-fiets. Vijf jaar geleden is dit initiatief begonnen als een proef voor het personeel van ProRail, nu kent het initiatief 20.000 pashouders. En dit zonder marketingbudget! Wat zijn de succesfactoren?

Oorsprong idee

Ruim 30% van de treinreizigers maakt bij het voortransport van huis naar het station gebruik van de fiets. Bij het natransport is dit slechts 10%. Een NS-fiets huren kan wel, maar dit is ingewikkeld en kost je al snel een kwartier. Dit moet eenvoudiger kunnen dacht men bij ProRail.
"De OV-fiets is een beetje de easyjet van het openbaar vervoer", aldus Marc Maartens, bestuurslid van de stichting OV-fiets. Door slim gebruik te maken van internet en scanners is exact te bepalen wie wanneer welke fiets huurt. "Binnen 1 minuut sta je weer buiten, met een eenvoudige stadsfiets", zegt Maartens trots. De OV-fiets is bedoeld voor afstanden tussen de 1 en 5 kilometer.

86 locaties

De OV-fiets wordt verhuurd op 86 locaties, via bemande stallingen en automatische OV-fietskluizen. De kosten van de OV-fiets zijn vergelijkbaar met de bus. Voor 2,75 euro kan je een fiets voor 20 uur huren. De betaling is achteraf per automatische incasso.

Overheden ontdekken

Uit onderzoek blijkt dat 36% van de pashouders sneller de trein neemt. 12% neemt dankzij de OV-fiets zelfs de trein in plaats van de auto. Deze ontwikkeling is ook overheden is niet ontgaan. "Overheden zijn de OV-fiets aan het ontdekken", signaleert Maartens. Hij hoopt dat overheden helpen met het vinden van nieuwe verhuurlocaties. Het vinden van goede locaties is een probleem.

Verdubbeling

In 2005 is het aantal ritten bijna verdubbeld vergeleken met het voorgaande jaar. En dat zonder enig reclamebudget. Voor 2006 hoopt Maartens weer op bijna een verdubbeling tot 350.000 ritten. Het uiteindelijke doel is 1% van het natransport. Dit komt neer op ongeveer 2 miljoen ritten per jaar.

Succesfactoren

Volgens Maartens zijn er vier factoren die bijgedragen hebben aan het succes van de OV-fiets. Ten eerste hebben ze bij de start als vertegenwoordiger van de gebruikers de Fietsersbond erbij gehaald. Deze bond kon exact aangeven waar het bij het natransport aan schort. Vervolgens hebben de initiatiefnemers hun eisen als snel, gemak en betaalbaar goed in het product weten te vertalen. Een derde succesfactor is het goed betrekken van partijen die belangen hebben bij de OV-fiets. Dit varieerde van ProRail en NS tot gemeenten. Tot slot is zeer intensief gebruik gemaakt van de mogelijkheden die ICT biedt.

Meer >>

top index | naar boven


   
 
 help  adverteren  disclaimer  privacy  webmaster
   
 


Copyright © 2004-2006 Symbio6