| ||||||||||||
| Rijkswaterstaat roept hulp scholieren in Rijkswaterstaat daagde eind 2004 scholieren van 3 en 4 VWO uit om ideeën uit te werken voor terpen van baggerspecie. Deze terpen kunnen bijdragen aan het beschermen tegen hoog water en tegelijkertijd een deel van het overschot aan baggerspecie herbergen. Overschot aan baggerIn Nederland is er een overschot aan vervuilde baggerspecie. Door van deze bagger terpen te bouwen, is het materiaal te hergebruiken. Ook kunnen de terpen een functie krijgen. Bijvoorbeeld wonen of recreëren. Van Safaripark tot bejaardencentrumAan de prijsvraag van Rijkswaterstaat deden 13 VWO-klassen mee. De meest uiteenlopende ideeën kwamen binnen van een terp met een shopping mall, skihelling, safaripark, kinderboerderij tot een bejaardencentrum. Rijkswaterstaat was zeer onder de indruk van het hoge niveau van de inzendingen en het enthousiasme waarmee de scholieren aan de competitie hebben deelgenomen. Klas uit Gorinchem winnaarDe jury wees unaniem klas V3B van het Merewade College in Gorinchem aan als winnaar. Deze klas heeft twee terpen ontworpen met betaalbare woningen voor starters op de woningmarkt. Over veel aspecten was nagedacht van de aanleg van een afwateringskanaal tot de keuze van de locatie dichtbij de aanvoer van bagger. De jury was ook zeer onder de indruk van het onderzoek naar belevingswaarden onder burgers, leerlingen, boeren, een natuurorganisatie en de gemeente naar de wenselijkheid en haalbaarheid van het idee. Innovatie doe je niet alleenHet projectteam van Rijkswaterstaat had drie redenen voor deze prijsvraag. Ten eerste: innovatie doe je niet alleen. Verder is er bij het publiek vaak weinig kennis over (het overschot aan) bagger. Om de bewustwording van bagger als maatschappelijk fenomeen te vergroten, is besloten de prijsvraag op jongeren te richten. Tot slot verwachtte het projectteam veel creativiteit van de scholieren. Rijkswaterstaat enthousiastProjectleider Patrizia Bernardini is heel enthousiast over de inzendingen. De respons was volgens Bernardini vooral goed omdat de leerlingen het interessant vonden om met een concreet maatschappelijk onderwerp aan de slag te gaan. TerpendagOm de leerlingen te informeren over de prijsvraag is uitgebreid geadverteerd in bladen en op websites die zowel door leerlingen als door docenten goed worden gelezen. Ook is er een schriftelijke mailing naar scholen uitgegaan. In het voorjaar organiseert het projectteam een Terpdag. Hier zullen ook de ideeën van de scholieren te zien zijn. AandachtspuntenBernardini vond het werken met de leerlingen niet alleen leuk maar ook leerzaam. Bernardini: "Veel van onze rapporten zijn ingewikkeld en staan vol met jargon. Daardoor zijn ze minder geschikt voor andere doelgroepen. Het loont de moeite om meer aandacht te besteden aan het toegankelijk maken van deze informatie. Ook zou ik de looptijd van de prijsvraag een volgende keer langer maken. Doordat de leerlingen tijdens de lessen aan het project werkten, konden ze er maar enkele uren per week aan besteden." Al met al kijkt Bernardini zeer tevreden terug op de competitie. | |||||||||||
|