|
||||||||||||
| TijdwisselkantoorMet de tijd in de knel? In Utrecht regelen ze het wel op het Tijdwisselkantoor. De bedoeling is dat alle wijkbewoners een beroep op dit kantoor kunnen doen in geval van tijdknelpunten. Het Tijdwisselkantoor biedt daarvoor via bemiddeling dan een betaalbare en betrouwbare oplossing. Het Woonbond Kennis- en Adviescentrum werkte dit idee in opdracht van de commissie Dagindeling verder uit. Beroep op de buurtWat doe je als je onverwachts je zieke dochter van school moet halen, terwijl je naar de tandarts moet? Het oplossen van tijdknelpunten als deze verloopt lang niet altijd soepel. Niet iedereen heeft daarvoor het uitgebreide netwerk van familie en kennissen dat dan zo goed van pas komt. Voor en door bewonersDe diensten die het Tijdwisselkantoor gaat aanbieden lopen uiteen van schoonmaken en sleutelbeheer tot kinderopvang en tuinonderhoud. De ambitie is om binnen 2 werkdagen en in dringende gevallen zo spoedig mogelijk met een passend aanbod te reageren. Meer sociale contactenEen versterking van de sociale structuur in een wijk is een belangrijke meerwaarde van een Tijdwisselkantoor. Andere voordelen zijn: het beter combineren van arbeid en zorg, 'soepele' entree in wijk voor nieuwe bewoners, bevorderen kleinschalige bedrijvigheid en betere participatie van bewoners in vrijwilligerswerk. Leidsche RijnDankzij een subsidie van de Commissie Dagindeling kon het kenniscentrum het idee voor een Tijdwisselkantoor uitwerken. Toen was de subsidie op. Gelukkig gaat de Thuiszorg Stad Utrecht het concept adopteren en daadwerkelijk uitvoeren in de Utrechtse Vinexwijk Leidsche Rijn. Gekozen is voor een experiment in Leidsche Rijn omdat bewoners in een nieuwe wijk nog niet beschikken over een uitgebreid vangnet in geval van nood. Verder lopen de voorzieningen achter op de komst van de bewoners in een nieuwe wijk. VliegwielNaast een aanloopsubsidie is het zelf initiatief nemen belangrijk volgens Daman. "Iedereen zit op iedereen te wachten. Begin gewoon en ga tijdig met anderen samenwerken. Er ontstaat dan vanzelf een vliegwieleffect." Niet alles via internetIn het begin dacht de Woonbond alles per internet te kunnen regelen. Maar dit bleek niet de oplossing te zijn. "Je kan niet zien of iemand een oproep heeft gelezen. Telefonisch contact geeft meer vertrouwen dat het knelpunt opgelost wordt", aldus Daman. |
|||||||||||
|
||||||||||||
|