Tien middelbare scholen verenigt in de Onderwijsvernieuwingscoöperatie gaan gaming in het voortgezet onderwijs stimuleren. Op dit moment worden nauwelijks games in het onderwijs gebruikt. Om hier verandering in te brengen heeft het project onder andere een wedstrijd uitgeschreven om leerlingen uit te dagen educatieve games te ontwikkelen.
Bij volwassenen leven veel vooroordelen over het spelen van games. Zo zouden games verslavend werken en kinderen dik, eenzaam en agressief maken.
Jongeren zijn het met de meeste vooroordelen niet eens.
Ook de Nederlandse game-industrie probeert de voordelen van gaming uit te venten via hun imagocampagne Vitemine G: gamen is goed.
Er zitten ook veel positieve didactische aspecten aan games. Uit een onderzoek blijkt dat jongeren die gamen:
De Amerikanen hebben al positieve ervaringen opgedaan met het gebruik van games in het onderwijs. Zo gebruiken diverse scholen een interactieve wiskunde game. In dit spel moeten leerlingen wiskundige opdrachten oplossen om de missies te halen. Wat vooral erg aansloeg was de mogelijkheid om ook een toernooi met medeleerlingen aan te gaan. " Het ging allemaal vrij snel bij ons op school" , zegt Melissa Young van de betreffende school. " Wij zien nu leerlingen die speciaal voor de les langs komen om extra uitleg te krijgen over wiskunde om hun vrienden te kunnen verslaan. Dit zorgt niet alleen voor meer interesse in het vak maar de cijfers gaan ook omhoog."
In het Nederlandse voortgezet onderwijs is gaming inhoudelijk en als didactische werkvorm nauwelijks opgenomen. Om hier verandering
in aan te brengen heeft een collectief van tien innovatieve scholen het project Groeien door games opgezet. Dit vanuit de wens om
leeromgevingen voor leerlingen meer inspirerend te maken.
Het project geeft ondersteuning bij het ontwikkelen, bouwen en spelen
van games. Uitdagingen voor het project zijn:
Onderdeel van Groeien door games is een wedstrijd. Deze wedstrijd vindt plaats in het schooljaar 2008 - 2009. Leerlingen worden uitgedaagd om in teamverband, onder leiding van hun docent, een game te ontwerpen en te documenteren.