Amsterdam Zuidoost probeert haar imago te verbeteren met een online game op internet. In de zomer van 2006 konden bezoekers aan de site instappen in een virtuele metroen moeten ze uitstappen bij een halte in Amsterdam Zuidoost. Die haltes komen voorbij als aantrekkelijke foto's van het stadsdeel, waarop spelers kunnen klikken. Wie op de juiste halte klikt kan in de prijzen vallen.
Bedrijven zoals Ikea, Pathé en de Amsterdam Arena, die in Amsterdam Zuidoost zijn gevestigd, bieden gratis
kaartjes aan als beloning voor de winnaars van de online
game. Ook zijn Praxis-cadeaubonnen, OV-chipkaarten en de nieuwe wandelgids Bijlmerlicious te winnen.
De game is niet bedoeld voor inwoners van Zuidoost, maar juist voor andere Amsterdammers en dagjesmensen die
we willen laten zien hoe leuk het stadsdeel is.
Met het game Next Station Zuidoost is het stadsdeel één van de eerste overheden geweest die een viral marketing actie inzet voor stadspromotie. Viral marketing is een vorm van mond- tot-mond reclame via internet, waarbij een game als een olievlek onder doelgroepen verspreid raakt. Daarbij wordt de deelnemer beloond met een extra spelpoging als deze anderen attendeert op het spel.
Gedurende de looptijd van Next Station Zuidoost is zorgde het game voor veel publiciteit. De reacties van de deelnemers aan Next Station waren erg positief. Enkele resultaten van de actie: