Nederland is helemaal niet zo'n walhalla voor creatieve bedrijven. Elf andere landen in de wereld zijn aantrekkelijker voor ict-ondernemers, mediabedrijven en ontwerpers.
Nederland staat, qua aantrekkelijke vestigingsplek voor creatievelingen, pas vijfde in Europa en krijgt van onderzoekers van de Britse Economist Intelligence Unit een 6,3 op het rapport. De VS (7,7) en Japan (7,3) steken met kop en schouders uit boven de rest van de wereld.
De Britse onderzoekers hebben onder meer gekeken naar het niveau van kennis en expertise in een land, de houding ten opzichte van innovatie, de technische kwaliteit en het optreden van de overheid tegenover de creatieve industrie. In Europa scoren Groot-Brittannië, Zweden, Denemarken en Zwitserland beter dan Nederland dat het wel beter doet dan Finland, Duitsland en Frankrijk.
De onderzoekers vinden wel dat geen enkel land goed scoort op alle voorwaarden voor een gezonde creatieve industrie.
Nederland heeft het vooral goed voor elkaar op juridisch en fiscaal gebied, maar loopt achter wat betreft het
niveau van kennis en de bereidheid tot innovatie.
In Iran heeft de creatieve industrie het minst te zoeken: het land scoort een 1,6. In Europa wordt
EU-nieuwkomer Bulgarije het laagst gewaardeerd.