Gebrek aan lef staat vernieuwing in het openbaar bestuur vaak in de weg. Wat voor bruikbare tips staan er in het recent verschenen boek Nieuwe producten bedenken ? Kern van het boek is het 5 stappenplan VOORT.
Het boek claimt "een duidelijk stappenplan te bieden waarmee je in twintig weken aantrekkelijke productideeën kunt ontwikkelen,
uitwerken en - misschien nog wel het belangrijkste - geaccepteerd kunt krijgen door alle betrokkenen."
Deze pretentie wordt helaas niet helemaal waargemaakt. Het boek biedt een schat aan praktische tips voor
ontwikkelen van creatieve concepten. Er worden echter weinig handvatten geboden om risicomijdend gedrag van het
management het hoofd te bieden .Ook is het stappenplan specifiek ontwikkeld voor private organisaties. De bruikbaarheid voor
overheidsorganisaties is helaas beperkt.
De auteur Gijs van Wulfen introduceert in zijn boek Nieuwe producten bedenken de methodiek VOORT. Dit is een acroniem voor
een 5 stappenplan om een succesvol product te introduceren.
In het boek wordt het stappenplan op heldere en praktische wijze beschreven. Handig zijn bijvoorbeeld de overzichten
van inspirerende locaties en creatieve technieken. Het stappenplan ziet er als volgt uit:
Bij het daadwerkelijk uitwerken van concepten tot producten wordt vaak een nieuw team samengesteld. Gevaar is dat de nieuwe mensen weinig commitment hebben met het productidee. Het is daarom aan te bevelen om één of meerdere mensen uit het ontwikkelteam ook in het nieuwe team op te nemen. Zij kennen de oorsprong en achtergronden van het concept als geen ander en weten waarom er destijds bewust voor bepaalde productkenmerken is gekozen.
Interessante suggestie in het boek is om ook een ideetestament op te stellen. In aanvulling op de businesscase waarin het concept op zakelijke gronden is onderbouwd, beschrijft het ideetestament de procesmatige achtergronden van het idee.
Het boek Nieuw product bedenken is een duidelijk staaltje van blauwdrukdenken. Er is weinig aandacht voor specifieke organisatieaspecten die om maatwerk vragen. Ook wordt helaas weinig aandacht besteed aan risicomijdend gedrag van het management en andere weerstanden.
Ander nadeel is dat het boek zich expliciet richt op innovatieprocessen in de private sector. Hoewel het boek de nodige inspiratie biedt is de praktische bruikbaarheid van het gepresenteerde stappenplan in de publieke sector beperkt. Het stappenplan houdt bijvoorbeeld geen rekening met de politieke context van overheidsorganisaties. Daarnaast gaat het stappenplan uit van vrijwillige relaties met klanten.
Een derde knelpunt is dat weinig overheidsorganisaties specifieke R&D-afdelingen kennen. Zeker de claim dat een doorlooptijd
van 20 weken voor een succesvol innovatietraject haalbaar is, is voor overheden volstrekt onhaalbaar.
252 pagina's | 32,95 euro | ISBN 90 430 1225 4