Wat is hot or not hot in 2009 ? Op internet zijn verschillende trendlijsten te vinden. De crisis voert de boventoon. IJsland is een not, Groenland is juist hot. Wat zijn de trends 2009 ?
Graaicultuur, woekerpolissen, kredietcrisis, merkenmoeheid, erg optimistisch stemt het allemaal niet. Begin januari 2009 verschijnt het nieuwe trendboek van Trendslator, Mood 09. In dit boek wordt de stemming in de maatschappij en de markt op inspirerende wijze vertaald naar inzichten over de toekomst. Mood 09 geeft aan dat we de komende tijd teruggaan naar de essentie.
Weggeefwinkel | Miljonair Fair |
Guerrilla gardening | Street art |
Witte fietsenplan | Spitsstrook |
Zeegroente | Sushi |
Lifehacking | Multitasken |
Manifest | Klagen |
Lokavoren | Vegetariërs |
Straatjutten | Koopjesjagen |
Wecken en stekken | Wrappen en wokken |
Vuilnisbakkenras | Handtashond |
Jenever | Mochito |
Hoelahoepelen | Paaldansen |
Flashpacken | Backpacken |
Hypermama | Ploetermoeder |
Ontloederd | Hufterproof |
Op internet zijn nog vele andere hot or not lijstjes te vinden, bijvoorbeeld van marktonderzoeker Klaus van den Berg:
Groenland | IJsland | |
Koopjesjagers | Personal shoppers | |
Positief nieuws | Negatief nieuws | |
Vitaminen | Koolhydraten | |
Salades | Appetizers en desserts | |
Grappen | Kritiek | |
Grijze haren | Coupe soleil | |
Mediteren | Mediation | |
Humor | Glamour | |
2010 | 2001 |