Beleidsimpuls

home> artikelen> ProRail prijsvraag

ProRail prijsvraag regionale spoorlijnen

Hoe krijgen we op regionale spoorlijnen meer reizigers en lagere kosten? ProRail organiseerde over dit probleem een prijsvraag. Op 4 december 2006 werden de winnaars van de eerste ronde bekend. Met bijna 60 inzendingen was de ProRail prijsvraag een groot succes. De inzenders gingen voor een meer vraaggericht ProRail, het verhogen van de veiligheid en een vertramming van de regionale lijnen.

Niet kostendekkend

De 900 kilometer aan regionale spoorlijnen zijn goed voor een derde van het totale spoornet. Deze ruggengraad van het regionale openbaar vervoer trekt gemiddeld per spoorlijn tussen de 2.000 en 5.500 reizigers per dag. Geen enkele regionale lijn is kostendekkend. Al met al een uitdagende ProRail prijsvraag.

Jury ziet niets in hybriden

Vele inzendingen gingen over hybride voertuigen. De jury zag hier niet veel in, te kostbaar en te intensief in het onderhoud. De jury ziet wel mogelijkheden bij de tram alleen. De inzending vertramming viel dan ook in de prijzen. De tram valt onder een andere wetgeving, dit zou nieuwe mogelijkheden kunnen bieden. Wel vraagt de jury zich af of dit (juridisch) te combineren is met goederenvervoer.

Binnen regelgeving blijven

Twee andere winnaars kwamen uit het cluster van aanbod naar vraaggericht werken. De focus zou meer bij de regio moeten komen te liggen. ProRail zou, bijvoorbeeld via licenties, ondersteuning moeten bieden. De vraag naar vervoer dient het uitgangspunt te zijn.
Andere winnaars stelden de sturing centraal en gingen over het beter op elkaar afstemmen van vervoer, beheer en onderhoud op regionaal niveau. Wel vroeg de jury zich af of dit binnen de huidige regelgeving is uit te werken.
De winnaars kregen 20.000 euro om hun idee verder uit te werken. De uiteindelijke winnaar krijgt 100.000 euro voor het in de praktijk brengen van het idee via een proef.

Opvallende andere inzendingen

email vriend(in): Mail a friend jouw email:
 

Gerelateerde pagina's:

> ProRail prijsvraag
> Onderzoek Prijsvragen, een een effectief beleidsinstrument?
> Prijsvraag over hinder aan het spoor
> Proefrit Superbus Ockels
> Met de loopbus naar school
> Experiment met Motortaxi
> Vluchtstrook als stoep
> Fietssnelweg
> Schoenzolenpremie
> Het succes van de OV-fiets
> Blindeninstituut bemant NS-station
> Succes voor fietsplanner

Meer inspiratie? Neem een gratis abonnement op het ezine Beleidsimpuls.
Meer over ezine »


Disclaimer - Copyright - Privacy - Sitemap - initiatief van Symbio6

© 2005 - 2008 Symbio6