Sms campagne
"Sms IDOLS naar 2200!" of "Blijf op de hoogte van de verkiezingen, stuur een bericht naar 4433." Twee
voorbeelden van sms-marketing, waarvan de populariteit nog altijd groeit.
Primair natuurlijk in de privésfeer, maar zeker ook voor de overheid en maatschappelijke organisaties interessant.
Voordelen sms campagne
- Sms stoort niet: Het grootste voordeel is misschien wel dat je iemand toch iets
kunt zeggen of vragen zonder dat je die persoon direct stoort. Verder is snelheid een groot pluspunt.
- Eenvoudig te lezen: Het lezen van een sms bericht is een stuk makkelijker dan het afluisteren van de voice-mail.
- Lage kosten: de kosten zijn bijzonder laag, zeker in vergelijking met traditionele media als een brief, folder of telefoongesprek.
- 'Hot' bij jongeren: De jeugd zit overdag op school te sms-en, 's avonds tussen zes en acht op
MSN te chatten en daarna stiekem in bed weer verder te sms-en. Maar het is
niet alleen de jeugd. Ook onder andere doelgeroepen neemt het gebruik van sms toe.
Overal en altijd
Sms-marketing staat niet op zichzelf maar dient een geïntegreerd onderdeel van het communicatieplan uit te maken. De inhoud moet
dus worden afgestemd op uw andere communicatiemiddelen. Sms is op verschillende manieren in te zetten:
- Opvragen van informatie: Overal en altijd.
- Ontsluiten actuele informatie: Bijvoorbeeld over waterstanden, files en wegomleidingen of wijzigingen lesroosters op scholen.
- Ontsluiten regionale informatie: Routebeschrijving, reisinformatie over treinen en bussen, achtergrondinformatie over historische
gebouwen of resterende zitplaatsen in een theater.
- Chatten tijdens evenementen: Op locatie chatten met de mobiele telefoon door een sms-bericht te sturen naar een speciaal nummer.
Dit bericht wordt vervolgens (gescreend) getoond op een groot scherm. Een toepassing is een digitaal gastenboek of het peilen van meningen.
- Prijsvraag: Sms en win.
- Dienstverlening: Reserveren van parkeerplaatsen, boeken in bibliotheek of kaartjes bij schouwburg.
- Proactieve dienstverlening: Burgers wijzen op verlopen rijbewijs of bepaalde data van evenementen.
- (Micro)betalingen: Parkeergeld of collectes.
- Identificatie: Persoonsgegevens zijn op de SIM-kaart op te slaan.
- Verlengstuk van internet: Chatten, poll of e-mail naar sms en omgekeerd.
Tips sms marketing
- Inschatting doelgroep: Schat je doelgroep juist in, ouderen blijken minder ontvankelijk te zijn voor sms-diensten.
- Geen rekening houden met sms-gedrag: Niet iedereen is even handig met sms, het is verstandig om rekening te houden met
het sms-gedrag van de doelgroep.
- Overschatting: Bij sms-diensten waarvoor moet worden betaald overschat men vaak het aantal gebruikers.
- Communicatiemix: Laat een sms-acie onderdeel van het communicatieplan uitmaken.
- Slordig tekstbericht: Tekstberichten worden vaak behandeld als sluitpost, jammer want juist de tekst vormt de belangrijkste succesfactor.
- Te hip taalgebruik: De sms-taal sluit niet aan bij de doelgroep,
wees niet te hip met sms-taal.
Doe de Sms-taaltest »
- Irritatie: (Te) veel sms-en roept irritatie op bij de ontvanger.
- Spam: Onduidelijke procedure om van de mailinglijst af te komen.
Wat komt er na sms?
De ontwikkelingen gaan snel. Behalve tekst zijn ook al geluid, foto's en (bewegende) plaatjes mee te sturen. Verder biedt
een combinatie met locatiebepaling (GPS) tal van nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld gps-schoenen om verdwaalde alzheimerpatiënten terug te vinden.
Met de volgende generatie is toegang tot internet te verkrijgen. Men kan dan surfen, chatten en e-mailen. Het verschil tussen een PC en mobiele
telefoon zal langzaam verdwijnen.