Sms-en voor het goede doel: een nieuwe vorm van fondswerving. Voorbeelden zijn inzamelingen voor de slachtoffers van de vloedgolf in Azië en de bestrijding van reuma.
Voor jongeren is de stap om een bijdrage via een overschrijving te storten dikwijls groot. Toch willen velen hun steentje bijdragen. Deze sms-actie is daarvoor een ideale manier. Jongeren die meer willen geven dan 1 euro, kunnen sms-en naar believen.
Het doneren via sms staat nog in kinderschoenen. Het eerste jaar heeft het Reumafonds veel reclame voor de campagne gemaakt. Deze kosten konden helaas niet met de opbrengsten worden gedekt. Toch is het Reumafonds doorgegaan met de sms-actie, alleen minder prominent. Het aantal sms-jes neemt dan ook flink af. Er is duidelijk een relatie tussen reclame en het aantal sms-berichten.
Van een sms-bericht komt 50 tot 70% van het bedrag bij het Reumafonds terecht. De rest bestaat uit verzendkosten en gaat direct naar de telecomprovider. Het Reumafonds vindt dit veel te veel. Hier is echter maar weinig aan doen omdat de tarieven worden bepaald door de telecomwereld. Wil deze manier van fondswerving aanslaan dan zullen de verzendkosten omlaag moeten. Het sms-bedrijf dat voor het Reumafonds werkt is hierover in gesprek met de providers.