Steeds meer Nederlandse steden doen aan citymarketing. Ze bedenken een hip imago voor zichzelf, verzinnen een pakkende slogan en prijzen zich daarmee via marketingcampagnes aan. Zo hopen ze toeristen en bedrijven te trekken.
In Europa is citymarketing alleen in Engeland groter, zegt Ward Rennen, die is gepromoveerd met een onderzoek naar de manier waarop steden zich promoten. "Het is absoluut booming in Nederland." De grote steden doen er al enkele jaren aan. Zo trekt Den Haag dit jaar 8 miljoen euro uit om zich neer te zetten als Internationale stad, stad van recht, vrede en veiligheid.
De gemeente Amsterdam en het bedrijfsleven betalen gezamenlijk 2 miljoen euro om de hoofdstad te presenteren als een creatieve zakenstad. Het motto daarbij is I AMsterdam. Naast algemene randvoorwaarden richt Amsterdam zich op de sfeer in de stad en tolerante klimaat. Daarnaast organiseert Amsterdam fora waar bedrijven elkaar kunnen ontmoeten en grote evenementen om de stad te promoten. I AMsterdam wil een ander imago: minder sex en drugs. Sommige partijen plaatsen daar weer kanttekeningen bij: "Met sex en drugs verdienen we veel geld."
Nieuw is echter dat ook veel kleinere gemeenten aan citymarketing doen. Zo zijn plaatsen als Katwijk en Noordwijkerhout momenteel bezig met het ontwikkelen van een eigen campagne, vertelt Rennen. "Het begint omlaag te sijpelen." De redenen daarvoor zijn legio. Vluchten worden steeds goedkoper, waardoor toeristen niet meer vanzelfsprekend naar Nederland komen, maar de hele wereld over vliegen. Door de vergrijzing zijn er steeds meer rijke gepensioneerden. Stadsbesturen willen graag dat die in hun plaats geld komen uitgeven.
Een vlot imago en een goed klinkende leus zijn echter niet genoeg, vertelt Dick de Jong van citymarketingbureau
Merkator. "Het is meer dan alleen promotie. Je moet ook naar het product kijken. Want sportschoenen kunnen wel hip zijn,
maar moeten ook lekker zitten. Datzelfde geldt voor steden. Plaatsen die goed aan citymarketing willen doen, moeten
bijvoorbeeld ook het stadscentrum onder handen nemen."
Critici wijzen erop dat I AMsterdam, weliswaar een mooie slogan is, maar Aziaten niet erg zal aanspreken. Maar daar daar zit wel een belangrijke groeimarkt.
Daarbij is het belangrijk dat de beeldvorming overeenkomt met wat een bestemming te bieden heeft. Zo is De Jong zeer te spreken over Eindhoven, dat zich presenteert als Leading in technology. De stad heeft niet alleen Philips, maar ook tal van andere technologische bedrijven. De Jong: "Het is een heel geloofwaardige boodschap, die je kunt bewijzen."
Categorie: Toerisme