Peter van Kessel onderzocht de effecten van het denkprogramma CoRT van Edward de Bono. In navolging van zijn zes denkhoeden ontwikkelde De Bono deze methode die meer is gericht op het onderwijs.
Uit onderzoek, van bijvoorbeeld Perkins, blijkt dat 90% van de denkfouten te maken hebben met een slecht waarnemen. Het Cognitive Research Trust Program (CoRT) van De Bono haakt hierop in en omvat 64 lessen.
De eerste lessen bevatten Direct Attention Tools. Dit zijn tools die leerlingen snel aanleren en makkelijk zijn te gebruiken. CoRT kent enige overlap met de denkhoeden. Voorbeelden van de tools zijn:
Van Kessel heeft de transfer van CoRT onderzocht. Wordt deze vaardigheid een competentie van leerlingen ? Gaan de leerlingen het gebruiken ? Is er een waarneembare verandering van denkgedrag ?
Conclusies van het onderzoek van Van Kessel zijn dat er zeker een transfer is. Daarnaast is sprake van een verandering in het denkgedrag van de leerlingen. Ze zijn minder impulsief en hebben meer begrip voor andere standpunten. Daarnaast nemen ze beter onderbouwde beslissingen.
Categorie: Denktechnieken