De Belastingdienst heeft ideeenmanagement ingevoerd. In het helder geschreven boek Ideeenmanagement : gebruik ideeën, motiveer mensen geeft de Belastingdienst een openhartig kijkje in de eigen keuken.
De Belastingdienst ziet ideeënmanagement als: het faciliteren van het vangen, registreren, selecteren, beoordelen en invoeren van spontaan ontstane ideeën van medewerkers door een professionele organisatie. Verrassend is dat de Belastingdienst ideeenmanagement primair heeft opgezet voor het vergroten van de arbeidsmotivatie.
Een belangrijk inzicht dat de casus van de Belastingdienst biedt, is dat ideeenmanagement veel betrokkenheid en organisatiekracht vereist.
Vanaf de start zijn ruim 3.000 ideeën ingediend. Die zijn binnen de Belastingdienst systematisch beoordeeld.
Afgewezen ideeën kregen een presentje. Een idee dat (nog) niet toepasbaar is wordt in een ideeënbank geplaatst.
Ook deze indiener krijgt een bedankje. Interessante ideeën krijgen een waardebon van 50 euro en een nominatie voor de jaarlijkse
Impulsprijs van de Belastingdienst. Aan deze prijs zijn geldbedragen tot 15.000 euro verbonden.
De Belastingdienst ziet ideeenmanagement als een stap in de keten van innovatie. Om te innoveren is een organisatie nodig die gericht is op vernieuwing, verbetering en leren van elkaar. Vanuit deze visie is ideeenmanagement verder ontwikkeld en zijn er 4 pijlers geformuleerd: laagdrempelig, professioneel, transparant en motiverend. Daarbij gaat het in essentie om de betrokkenheid van de medewerkers bij de Belastingdienst.
De Belastingdienst kiest voor een onafhankelijke organisatie die ideeenmanagement coördineert. Bewust is er echter ook voor gekozen om de randen van de bedrijfscultuur op te zoeken. Zo zijn de procedures, verantwoordelijkheden en uitkomsten van het traject volkomen transparant. Voor iedereen is zichtbaar wat de inhoud van een advies of beslissing is, tot en met de eventuele implementatie en beloning.
Voor organisatie die ideeenmanagement willen invoeren heeft de Belastingdienst de volgende tips:
Jammer is dat het boekje over ideeenmanagement bij de Belastingdienst weinig aandacht besteedt aan de
bedrijfseconomische meerwaarde van de 70 uitgevoerde ideeën.
Voor veel organisaties zal de kosten-baten afweging van doorslaggevend belang zijn om ideeenmanagement in te voeren.
De medewerkers van de Belastingdienst vinden wel dat beter naar de werkvloer wordt geluisterd. Aan dit primaire doel van de
Belastingdienst heeft ideeenmanagement goed bijgedragen. Tot slot blijken de ideeën veel inspiratie te bevatten voor mogelijke bezuinigen.
Downloaden ideeenmanagement Belastingdienst (959 kB) | 99 pagina's | gratis | ISBN: 90 5414 075 5
Categorie: Recensies