De Gelderse gemeente Maasdriel heeft haar 150 ambtenaren uitgedaagd hun eigen werk met een wegwerpcamera te verbeelden. De resultaten zijn tentoongesteld in de hal van het gemeentehuis.
Enkele ambtenaren maakten een foto van hun dossierkast met de tekst druk, druk, druk. De ambtenaar van sociale zaken legde een paar pluchen konijntjes vast die beunhazen moeten voorstellen die hij opspoort. Volgens burgermeester Mikkers heeft het project een positieve impuls gegeven aan het klantgericht werken.
Bij zijn aantreden als burgemeester van Maasdriel eind 2003 viel het Jack Mikkers op dat de ambtenaren
zichzelf te weinig als dienstverlenende organisatie zien. In zijn vorige baan als adviseur
bij een adviesbureau was Mikkers gewend zeer klantgericht te werken.
"Ik verbaasde mij bijvoorbeeld dat de beleidsmedewerker die de overlast van hangjongeren op
zijn bord had, nooit ter plaatse is gaan kijken en praten."
Mikkers is van mening dat gemeenteambtenaren meer achter hun bureau
vandaan moeten komen en naar de burgers toe moeten gaan. "Een mooi voorbeeld was een slepend
conflict tussen buren over een geparkeerde vrachtwagen voor de deur. Eén bezoekje
door een ambtenaar leidde tot een snelle oplossing van het probleem."
Om de klantgerichtheid van ambtenaren te versterken, heeft voorlichter Annelies van Eijkeren
het initiatief genomen om de gemeenteambtenaren van Maasdriel uit te dagen om hun eigen
werkzaamheden en verwachtingen met een wegwerpcamera te verbeelden. Dat valt nog niet mee
met functieomschrijvingen als financieel consultant, ondersteuning bestuurlijke organisatie
en kwaliteitszorgmedewerker sociale zaken.
Aanvankelijk werd er door sommigen wat sceptisch tegenaan gekeken. Alle medewerkers hebben echter een foto ingeleverd.
"Ik vond het erg leuk om te zien dat in veel foto's persoonlijke drijfveren van de medewerkers
naar voren komen", zegt Van Eijkeren. "Daarnaast vond ik het interessant om te zien of de medewerkers
zichzelf of de klant centraal stellen op de foto. De medewerkers van de brandweer hebben vooral
zichzelf in vol ornaat gefotografeerd. De medewerkers van de afdeling sociale zaken hebben
vooral de klant centraal gesteld, maar niet gefotografeerd."
Mikkers en Van Eijkeren kijken positief terug op het project. Het project heeft niet alleen ambtenaren
aan het denken gezet over hun eigen functioneren, maar heeft ook een bijdrage geleverd aan de
ontkokering van de organisatie. "Een afdeling is vaak toch een eilandje binnen het gemeentehuis.
Het fotoproject heeft de medewerkers een beter idee wat op andere afdelingen gebeurt", volgens Van Eijkeren.
Leuke bijkomstigheid is dat het project veel positieve publiciteit voor de gemeente heeft opgeleverd. Zo hebben
het Algemeen Dagblad en PaPaul aandacht besteed aan het project.
Heel leuk is ook dat een vader van één van de medewerkers die op het gemeentehuis een nieuw paspoort
kwam halen zo trots als een pauw was dat zijn zoon op de fototentoonstelling was te zien.