Met de tijd in de knel? In Utrecht regelen ze het wel op het Tijdwisselkantoor. De bedoeling is dat alle wijkbewoners een beroep op dit kantoor kunnen doen in geval van tijdknelpunten. Het Tijdwisselkantoor biedt daarvoor via bemiddeling dan een betaalbare en betrouwbare oplossing. Het Woonbond Kennis- en Adviescentrum werkte dit idee in opdracht van de commissie Dagindeling verder uit.
Wat doe je als je onverwachts je zieke dochter van school moet halen, terwijl je naar de tandarts moet?
Het oplossen van tijdknelpunten als deze verloopt lang niet altijd soepel. Niet iedereen heeft daarvoor het
uitgebreide netwerk van familie en kennissen dat dan zo goed van pas komt.
Velen zouden in een dergelijke situatie misschien graag een beroep doen op een betrouwbare en betaalbare
service, liefst in de buurt en bekend om de goede kwaliteit.
De diensten die het Tijdwisselkantoor gaat aanbieden lopen uiteen van schoonmaken en sleutelbeheer
tot kinderopvang en tuinonderhoud. De ambitie is om binnen 2 werkdagen en in dringende gevallen zo
spoedig mogelijk met een passend aanbod te reageren.
Karin Daman van het Woonbond Kennis- en Adviescentrum legt uit dat het streven is om er een
project voor en door bewoners van te maken, eventueel aangevuld met kleinschalige dienstverlening.
"Ruilen van tijd is echter lastig. Mensen met tijdknelpunten komen vaak zelf tijd tekort."
Echt wisselen zit er aldus Daman niet in.
Een versterking van de sociale structuur in een wijk is een belangrijke meerwaarde van een Tijdwisselkantoor. Andere voordelen zijn: het beter combineren van arbeid en zorg, 'soepele' entree in wijk voor nieuwe bewoners, bevorderen kleinschalige bedrijvigheid en betere participatie van bewoners in vrijwilligerswerk.
Dankzij een subsidie van de Commissie Dagindeling kon het kenniscentrum het idee voor een
Tijdwisselkantoor uitwerken. Toen was de subsidie op. Gelukkig gaat de Thuiszorg Stad
Utrecht het concept adopteren en daadwerkelijk uitvoeren in de Utrechtse Vinexwijk Leidsche Rijn.
Gekozen is voor een experiment in Leidsche Rijn omdat bewoners in een nieuwe wijk nog niet beschikken
over een uitgebreid vangnet in geval van nood. Verder lopen de voorzieningen achter op de komst
van de bewoners in een nieuwe wijk.
De thuiszorg is nog opzoek naar financiers. "Het mooiste zou zijn als alle
bewoners het eerste jaar een abonnement krijgen van de corporatie of makelaar/projectontwikkelaar", aldus Daman.
Naast een aanloopsubsidie is het zelf initiatief nemen belangrijk volgens Daman. "Iedereen zit op iedereen te wachten. Begin gewoon en ga tijdig met anderen samenwerken. Er ontstaat dan vanzelf een vliegwieleffect."
In het begin dacht de Woonbond alles per internet te kunnen regelen. Maar dit bleek niet de oplossing te zijn. "Je kan niet zien of iemand een oproep heeft gelezen. Telefonisch contact geeft meer vertrouwen dat het knelpunt opgelost wordt", aldus Daman.
Categorie: Dienstverlening Inspirerende locaties