Beleidsimpuls

home < technieken < swot analyse voorbeeld

SWOT analyse

Een SWOT analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats) brengt kansen en bedreigingen van een organisatie in kaart. Een SWOT maken bestaat uit een interne analyse (SW) en externe analyse (OT).

Zoekvelden

Aan de hand van de SWOT methode is de kernexpertise van een organisatie vast te stellen. Deze kernexpertise kan vervolgens weer het uitgangspunt zijn voor nieuwe ontwikkelingen. Door de sterktes uit te zetten tegen de externe kansen ontstaan zoekvelden. Dit zijn mooie terreinen om ideeën voor te genereren. Hier ligt immers potentieel de kracht van de organisatie.

SWOT methode stap voor stap

  1. Bepaal strategische sterkten (S), dit zijn interne zaken die richtinggevend èn onderscheidend zijn voor de toekomst van een organisatie. Buit deze sterkten uit, ze vormen een mogelijke basis voor een competitieve voorsprong.
  2. Zwakten (W) zijn nadelen of interne zaken die in de weg kunnen staan.
  3. Kansen (O) zijn externe elementen die mogelijkheden bieden voor nieuwe ontwikkelingen.
  4. Bedreigingen (T) zijn externe elementen die nieuwe mogelijk nieuwe activiteiten en kansen in de weg staan.
  5. Benoem zoekvelden : combinaties van sterktes en externe kansen.

Video: How to do a SWOT analyse

Gerelateerde pagina's

Visgraatdiagram
Orakel raadplegen
Abstractieladder
Petten De Bono
Meer dan 50 denktechnieken »

Disclaimer | Privacy | Sitemap | Over site |  © 2005 - 2010 Symbio6 |Klik hier voor meer over Symbio6

"));