Het boek Brand it gaat over branding en creatief denken. Hoe creëer je een merk dat echt inspireert? Brand it geeft op
een inspirerende manier antwoord op deze vraag.
Wil Michels en Ineke Huyskens kiezen in Brand it voor een combinatie van twee onderwerpen: creatief denken en branding communicatie. Het
boek beschrijft kort en krachtig de basis van creatief denken. Vervolgens gaan de auteurs in op branding. Met tal van voorbeelden
wordt het verschil tussen een label en een brand, merkstrategie en merkidentiteit geïllustreerd.
"Sterke merken doen aan branding, zwakke merken branden op." Branding is volgens Brand it onderscheid creëren en dat creatief en consequent communiceren. In branding komen corporate, marketing en interne communicatie samen. Dit is niet eenvoudig en vraagt om creatieve invalshoeken.
Ook voor overheden is het boek Brand it interessant, zeker omdat steeds meer gemeenten aan citymarketing doen. Ze bedenken een nieuw imago en slogan en brengen dit nieuwe merk via branding aan de man. Gemeenten hopen hiermee vooral toeristen en bedrijven te trekken. Het boek is een handige leidraad om tot citymarkting te komen.
Heel toepasselijk citeren de auteurs van Brand it een Nederlandse reclamedeskundige die een merk meer psychologisch bekijkt: "Een merk bestaat alleen in de hersenen van mensen. Het is een netwerk van associaties tussen elementen in het geheugen." Dit raakt direct aan creatief denken, waarbij associëren ook een belangrijke rol speelt.
Als lezer wordt je gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan. Via 15 kaders krijg je als lezer korte opdrachten om je eigen merk te analyseren en verbeteren. Ook het hoofdstuk Fun & Play bevat een reeks aan grappige oefeningen op het gebied van creatief denken.
Vervolgens beschrijft Brand it aan de hand van het creatief proces een aantal creatieve technieken. Deze variëren van probleemanalyse tot en met bloemassociatie en de superheld. Als extra toegift is de Idea Spurring List van Alex Osborn opgenomen. Osborn maakte een checklist om net even anders naar een idee te kijken.
Brand it is niet alleen helder geschreven, maar ook heel inspirerend vormgegeven. Al met al een must om
te lezen voor iedereen die nieuwe invalshoeken zoekt voor een merk.
29,95 euro | 178 pagina's | ISBN 978.90.5871.397.1
Categorie: Recensies