De actie de Groene Sint was zeer succesvol. Meerdere winkels hebben aangekondigd 'eerlijke' chocoladeletters te gaan verkopen. De Groene Sint maakte goed gebruik van de interactieve mogelijkheden van internet. Wat leverde deze actie op?
Het doel van de Groene Sint is foute chocoladeletters uit de winkels te krijgen. Honderdduizenden kleine cacaoboeren zijn daar de dupe van.
Zij krijgen geen eerlijke prijs voor hun cacaobonen en moeten werken onder slechte arbeidsomstandigheden. Maar 15 % van de alle verkochte letters is met duurzaam
geproduceerde cacao gemaakt.
De actie van de ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib bestond onder andere uit een website Groene Sint, Hyves-pagina, virale actie en actie beklad winkels.
Net als de echte Sint komt ook de groene volgend jaar terug.
Oxfam Novib heeft met de Groene Sint veel weten te bereiken. Meerdere winkelketens hebben eieren voor hun geld gekozen en aangekondigd om in de toekomst alleen nog maar letters van 'eerlijke' chocolade te gaan verkopen. Enkele andere resultaten:
De minster van Landbouw, Gerda Verburg, is wel voor fair trade, maar ze vindt dat niet de taak van Oxfam Novib. "Die
organisatie is voor andere doelen in het leven geroepen en krijgt daarvoor veel geld."
Hierin stond de minister niet alleen, kritische volgers vroegen zich vooral af wat de kosten van de campagne waren. Het gaat
uiteindelijk om de verhouding tussen de kosten en de baten. Maar, dat het een succes daarover zijn vriend en vijand het wel eens.