De belangstelling voor herontwerp, redesign of greenfield methode als verandermethode lijkt toe te nemen. Een belangrijk uitgangspunt bij herontwerp van werkprocessen is dat een organisatie gezien wordt als een stroom van verbonden activiteiten ten dienste van klanten. Primair gaat het om de klant aan het eind van de keten.
Herontwerp als verandermethode richt zich op de herinrichting en beheersing van de primaire processen in een organisatie en keten. Lappendekens en suboptimalisatie kunnen met herontwerp worden aangepakt. Herontwerp kent veelal drie invalshoeken:
Met een verruiming van activiteiten kunnen de meeste mensen wel leven. Een beperking is echter een ander verhaal. Herontwerp stuit vaak op het hardnekkige domeindenken. Managers en medewerkers denken vanuit hun domein. Hun vertrekpunt van denken is hun domein. Waar liggen kansen ? Hoe kan ik mij positioneren of mijn bestaansrecht verzekeren? Nog lastiger is discussies waarbij men vanuit het eigen domein vooral uit is op meer bevoegdheden en middelen.
Domeindenken is in strijd met het beginsel van herontwerp. Wil herontwerp als verandermethode slagen dan moet domeindenken worden afgezworen. Net als het centraal stellen van de klant is dit de essentie van herontwerp.
De promovenda onderzocht wat er zou gebeuren als het Nederlandse wegennet helemaal opnieuw zou worden ontworpen met de volledige vrijheid voor het verkeer. Voorbeeld greenfield methode »
Categorie: Denktechnieken